Im młodsze dziecko, tym większa szansa na wyleczenie, bo objawy są najczęściej słabo utrwalone i nie tak bardzo nasilone, a poza tym ośrodkowy układ nerwowy jest bardziej plastyczny. Natomiast u starszych dzieci zachowania są bardziej utrwalone, stąd kłopot z całkowitym wyleczeniem. Dlatego mniej więcej od wieku szkolnego szansa na wyleczenie spada, bardziej można mówić o łagodzeniu objawów niż ich likwidowaniu.
Witam
Wczesna interwencja jest najważniejsza i przynosi najwięcej korzyści terapeutycznych. Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju i trudno tu mówić o wyleczalności bo to nie choroba. W procesie terapii można osiągnąć wiele zwłaszcza gdy osoba jest wysoko funkcjonująca.
Terapia winna być prowadzona systematycznie i być wielospecjalistyczna w wymiarze wielogodzinnym w ciągu tygodnia. Osoba autystyczna powinna być objęta terapeutycznie przez całe życie. W przypadku osoby z głębokim autyzmem musi być rozważona stała opieka.
Pozdrawiam AM
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Dwujęzyczność w autyzmie – odpowiada Mgr Aurelia Grzmot-Bilska
- Czy autyzm jest uleczalny? – odpowiada Mgr Joanna Grochowska
- Spektrum autyzmu u 2-latka – odpowiada Mgr Justyna Piątkowska
- Wiek dziecka a diagnoza autyzmu – odpowiada Mgr Magdalena Golicz
- Zaburzenia mowy w autyzmie – odpowiada Mgr Kamila Drozd
- Dwujęzyczność a autyzm – odpowiada Agnieszka Jamroży
- Czy to rzeczywiście autyzm? – odpowiada Mgr Aurelia Grzmot-Bilska
- Gdzie warto szukać pomocy po diagnozie autyzmu? – odpowiada Mgr Joanna Grochowska
- Nadzieja na to, że dziecko wyjdzie z autyzmu – odpowiada Mgr Joanna Grochowska
- Czy dziecko z autyzmem zacznie mówić? – odpowiada mgr Adam Zajączkowski
artykuły
Spektrum autyzmu u dorosłych i dzieci — przyczyny i objawy
Spektrum autyzmu to zespół cech neurorozwojowych c
Tysiące dorosłych Polek w spektrum autyzmu nie posiada oficjalnej diagnozy
Materiał prasowy Fundacji JiM Tylko 303 kobiety p
Objawy autyzmu u dzieci i diagnostyka spektrum
Kiedy dziecko nie reaguje na polecenia, nie bawi s