Późna diagnoza autyzmu u dziecka

Moja córeczka Marcelinka ma teraz 6 lat. Od początku była dzieckiem pobudzonym, ale wszystko wskazywało na to, że rozwija się prawidłowo. Podejrzenia, że coś jest nie tak zaczęły się, kiedy Marcela nie zaczynała mówić, co również pani doktor pierwszego kontaktu tłumaczyła raczej temperamentem niż jakimiś zaburzeniami, a nagłe wybuchy agresji rozpieszczeniem. Mimo wszystko zaczęłam wędrówkę od poradni Psychologiczniej i wizyty u Logopedy, tam zasugerowano mi wizytę u psychologa. Po pierwszej wizycie nic nie stwierdzono. Po roku poszłam z dzieckiem po raz drugi. Diagnoza : Zaburzenia rozwoju psychomotorycznego. Polecono mi stawić się na komisję lekarską o uzyskanie stopnia niepełnosprawności. Diagnoza: Upośledzenie umysłowe od urodzenia.

We wrześniu 2009 roku moja córka zaczęła przedszkole integracyjne i wczesne wspomaganie zasugerowano mi, żebym zbadała dziecko pod kątem autyzmu, ponieważ żadna z nauczycielek nie zgadzała się z wcześniejszymi opiniami. Moje kolejne kroki to lekarz neurolog, który na wstępie stwierdził Spektrum Autystyczne. Kolejna wizyta w Poradni Psychologicznej (tym razem innej) potwierdziła przypuszczenia pań z przedszkola oraz diagnozę neurologa. Obecnie czekam na termin do specjalisty (Ośrodek Celestyn Mikoszów), który na nieszczęście jest dopiero na 15 października. Wiem, że moja Marcela rozwija się inaczej, uczę się żyć z nią od nowa, jak z dzieckiem autystycznym, kierując się wskazówkami i poradami innych. Jest poprawa, Marcysia zaczęła mówić, choć jeszcze nie do końca potrafi się porozumieć. Stara się od kiedy widzi, że i my zaczęliśmy znajdować sposoby na kontakt z nią.

Niewiele wiem o autyzmie. Boję się za każdym razem kiedy pomyślę, co będzie dalej. Nie wiem gdzie dalej szukać pomocy? Mam jeszcze synka 11 miesięcy, nie chcę nawet dopuścić myśli, że mogłoby być coś nie tak, jednocześnie zwracając uwagę na każdy szczegół, żeby tym razem nic nie przegapić. Jeżeli ktokolwiek wie co i jak robić, albo choć trochę więcej orientuje się w tej sytuacji, proszę o kontakt.

Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę wszystkiego dobrego.

MĘŻCZYZNA ponad rok temu
Mgr Kamila Drozd Psycholog
80 poziom zaufania

Witam serdecznie!

Bardzo mi przykro, że Pani córeczka – Marcelinka – została tak późno zdiagnozowana i szczerze powiedziawszy jestem zszokowana niekompetencją osób pracujących w poradni psychologicznej, którzy nie zauważyli niepokojących sygnałów, które mogłyby świadczyć o zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Autyzm należy do całościowych zaburzeń rozwojowych i powstaje wskutek zaburzonej pracy ośrodkowego układu nerwowego dziecka. Myśląc o autyzmie, mówi się najczęściej o takich objawach, jak zaburzenia społeczne, trudności w komunikacji oraz powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań, które wykonuje dziecko. Spektrum autystyczne obejmuje kilka jednostek chorobowych, np. autyzm wczesnodziecięcy, najczęściej diagnozowany przed ukończeniem przez dziecko trzeciego roku życia, autyzm atypowy diagnozowany później, po czwartym-piątym roku życia dziecka, zespół Aspergera (łagodna postać autyzmu), autyzm wysokofunkcjonujący itp. Autyzmowi bardzo często towarzyszą inne choroby, np. wady słuchu, zaburzania rozwoju psychomotorycznego – być może z tego powodu była utrudniona diagnoza Marcelinki. Dziwi mnie również diagnoza pt. „Upośledzenie umysłowe od urodzenia”. Jeżeli niepełnosprawność intelektualna dziecka nie wynika z widocznych wad genetycznych (zespół Downa, galaktozemia, toksoplazmoza wrodzona itp.), to można o niej mówić dopiero w oparciu o wynik, jaki dziecko osiągnie w teście inteligencji (w Polsce iloraz IQ najczęściej podaje się w oparciu o wynik dziecka w teście WISC-R – Skali Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wersja zmodyfikowana). Dobrze, że dziecko trafiło do przedszkola integracyjnego, w którym panie wychowawczynie od razu zareagowały, że diagnoza dziewczynki nie jest trafiona i kazały zbadać dziecko pod kątem zaburzeń autystycznych. Szkoda tylko, że diagnoza została postawiona tak późno, gdyż znacznie wcześniej można było podjąć skuteczną terapię. Rozumiem, że nazwa „spektrum autystyczne” brzmi tajemniczo i niewiele mówi. Wiele informacji na temat autyzmu i wskazówek, jak postępować z dzieckiem autystycznym, znajdzie Pani na stronach naszego serwisu:

http://portal.abczdrowie.pl/autyzm-wczesnodzieciecy-objawy-i-przyczyny
http://portal.abczdrowie.pl/rodzaje-autyzmu
http://portal.abczdrowie.pl/rodzice-dzieci-autystycznych
http://portal.abczdrowie.pl/autyzm-atypowy
http://portal.abczdrowie.pl/objawy-autyzmu-u-malych-dzieci
http://portal.abczdrowie.pl/sensoryzmy

Zachęcam też Panią, by zajrzała Pani na stronę Fundacji SYNAPSIS (http://www.synapsis.waw.pl), gdzie może znaleźć Pani ośrodki leczenia autyzmu w Polsce oraz wskazówki, jak radzić sobie i wspierać dziecko autystyczne.

Pozdrawiam i życzę wytrwałości! 

0
Mgr Agata Majda Pedagogika, Olkusz
65 poziom zaufania

Witam
Na pewno konieczna jest systematyczna terapia: logopedyczna, pedagogiczna nastawiona na rozwój funkcji poznawczych, może integracja sensoryczna. Dobrą metodą jest też eegbiofeedback, który wycisza, uspokaja, poprawia pamięć i koncentrację uwagi co wpłynie na proces uczenia się. Zachęcam też do warsztatów dla rodziców oraz znalezienia grupy wsparcia gdzie będzie Pani mogła wymienić się doświadczeniami z innymi rodzicami.
Pozdrawiam AM

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty