Zapytaj lekarza

7 3 6 , 9 6 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jak schudnąć przy nieregularnym odżywianiu?

Mam prawie 18 lat, jestem kobietą. Przy wzroście 156 cm ważę ok. 62 kg. Zawsze ćwiczę na wf-ie. Jestem w stanie przebiec 1600 m, więc kondycję mam ''w miarę". Gdy jest ładna pogoda, w sobotę staram się sobie pobiegać po lesie ok. 20 min. Wcześniej nie stosowałam żadnych diet. Tata ma nadwagę. Ze względu na plan lekcji jem bardzo nieregularnie i meganieprawidłowo. Stosuję studencki tryb życia. Nie byłam u lekarza. W dzień powszedni: na śniadanie zjadam serek danio lub nic, w szkole jakieś jabłko i 0,5l coli lub nestea. Czasem zjadam kanapkę z wędliną, sałatą, kukurydzą. Na obiad zjadam jakąś wędlinę, bądź ''warzywa na patelnie". Gdy koleżanka wyciągnie mnie na chipsy, nie jem wcale obiadu. Moja kolacja to zwykle mocna hebrata. Ogólnie bardzo mało piję. Gdy jestem wieczorem głodna, to zjadam zupkę z pakiecika. Nie gotuję, bo nie pozwala mi na to edukacja. Poświęcam się tylko i wyłącznie nauce ;/ Natomiast w weekend totalna masakra... kanapki z białym pieczywem, owoce, obiadki mamusi, słodkie napoje. Nie lubię pić samej wody, bo wtedy ciągle mi coś "jeździ" po jelitach. Zamierzam zmienić szkołę, co pozwoli mi na regularne posiłki i pozwoli wygospodarować wieczorem czas na ćwiczenia. Na nic nie choruję. Proszę o pomoc.
KOBIETA, 17 LAT ponad rok temu

Zanim zaczniesz odchudzanie

Nadejście wiosny i zbliżające się lato stają się motywacją wielu osób do zrzucania nadprogramowych kilogramów. Baszar El-Helou z Pracowni dietetycznej WANILIA, opowiada o tym, jakie kroki należy podjąć, by odchudzanie nie wyrządziło naszemu organizmowi negatywnych symptomów.

Witam!

Odnośnie wymienionego przez Ciebie stylu życia:

1. Powinnaś unikać kolorowych napojów gazowanych (słodzonych) - są bardzo kaloryczne.
2. Nie możesz omijać posiłków (śniadań) - uregulowanie pór posiłków pomoże Ci w osiągnięciu wymarzonej masy ciała.
3. Każdego dnia powinnaś zjeść przynajmniej 1 ciepły, pełnowartościowy posiłek (obiad składający się z lekkiej zupy, porcji chudego mięsa, kaszy/ryżu/ziemniaków, gotowanych warzyw oraz surówki z niewielkim dodatkiem oliwy lub oleju roślinnego).
4. Chipsy i fast-foody nie mogą zastępować posiłków. Jak sama nazwa wskazuje - żywienie ma za zadanie ODŻYWIĆ organizm, a chpisy nie dostarczają wszystkich niezbędnych składników odżywczych i są jednocześnie bardzo kaloryczne.
5. Powinnaś wyeliminować ze swojego menu zupy w proszku i inne dania typu instant.
6. Białe pieczywo lepiej zamienić na pieczywo pełnoziarniste, ciemne. 

Zgodnie z Piramidą Zdrowego Żywienia każdego dnia powinnaś spożyć:
• 5 porcji produktów zbożowych (pieczywo, kasze, ryż, płatki zbożowe, musli), przy czym 1 porcja to: 1 kromka chleba, 3 łyżki ryżu, kaszy, makaronu, 2 łyżki płatków;
• 4 porcje warzyw ( w tym ziemniaków) - warzywa można spożywać praktycznie bez ograniczeń, przy czym 1 porcja to 100 g;
• 1 porcję owoców (zgodnie z Piramidą Żywienia powinny to być 3 porcje, jednak przy diecie odchudzającej polecałabym ograniczenie się do 1 porcji), przy czym 1 porcja to 100 g owoców (np. 1/2 jabłka, pomarańczy, gruszki, 5 śliwek węgierek lub 7 truskawek);
• mleko i przetwory mleczne - 2 porcje (mleko, kefir, maślanka, jogurt, ser) - dobrze wybierać produkty odtłuszczone, w wersji "light", 1 porcja w tym wypadku oznacza: 1 szkl. mleka, kefiru, jogurtu, 100 g sera twarogowego lub 2 plasterki sera żółtego - należy jednak pamiętać, iż ser żółty jest bardzo kaloryczny;
• mięso, ryby lub nasiona roślin strączkowych - 1 porcja, która odpowiada: 150 g ryby lub mięsa z kurczaka/indyka bez skóry; część mięsa można zamienić na 40-50 g suchych nasion roślin strączkowych lub 2 sztuki jaj;
• tłuszcze - 3 porcje, przy czym 1 porcja to 1 łyżka oleju lub oliwy lub 1 łyżka miękkiej margaryny.

Zalecałabym spożywanie 5 posiłków dziennie:
-śniadanie, obiad, kolacja jako posiłki główne, o większej kaloryczności,
-II śniadanie, podwieczorek - mniejsze, o mniejszej kaloryczności, w formie przekąsek.
Ostatni posiłek zalecałabym na 2-3 godziny przed snem. Przynajmniej 1 posiłek powinien być ciepły. Nie można zapominać o śniadaniu. Posiłki powinny być spożywane w spokoju, powoli. Należy dokładnie żuć każdy kęs. Od stołu dobrze jest odejść z niedosytem – uczucie sytości pojawia się dopiero po pewnym czasie.

Z diety należałoby wyeliminować: cukier dodawany do kawy i herbaty, kolorowe słodzone napoje gazowane i soki z dodatkiem cukru, tłuste wędliny, serki topione, serki typu fromage, feta, sery żółte, tłuste, zawiesiste zupy (śmietanę można zastąpić np. jogurtem 0%), tłuste placki, kotlety, kluski, fast-foody, ciasta, ciasteczka, smażone potrawy (zwłaszcza w panierce, która chłonie tłuszcz jak gąbka).

Powinnaś także zwiększyć aktywność fizyczną.

Pozdrawiam

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy