Leki nasenne nowej generacji

Witam. Od dwóch miesięcy zażywałam lek nasenny nowej generacji co drugi dzień. Potem zrobiłam przerwę 14 dni, które były koszmarem. Prawie w ogóle nie spałam. Po tym okresie udałam się do lekarza, który zastąpił mi dotychczas stosowany lek innym - również niebenzodiazepinowym, ale z innej grupy chemicznej. Po tej przerwie jaką zrobiłam, zażyłam 1 tabletkę pierwszego leku, ale musiałam wziąć dwie, bo nie działał. Więcej tego nie zrobię, bo boję się uzależnić. Czy ten nowy lek mi pomoże odstawić dotychczas stosowany, czy będzie gorzej? Do tego wszystkiego mam brać jeszcze słaby neuroleptyk.

MĘŻCZYZNA ponad rok temu

Antykoncepcja po

Niestety, czasami niektóre metody zabezpieczenia przed ciążą zawodzą, może dojść do pęknięcia prezerwatywy lub kobieta zapomni o tabletce antykoncepcyjnej. Coraz częściej mówi się o antykoncepcji awaryjnej, która jest określana również jako antykoncepcja ?po? czy antykoncepcja ratunkowa.

Szanowna Pani!

Niebenzodiazepinowe leki nasenne mają potencjał uzależniajacy, a liczba publikacji na ten temat systematycznie rośnie. Uważa się, że przy odpowiednich czynnikach predysponujących, mogą mieć szczególnie sline działanie uzależniające.

Nowy lek zapisany przez lekarza ma niemalże identyczny mechanizm działania i potencjał uzależniający, więc nie pomoże Pani w odstawieniu pierwszego preparatu, jedynie zamieni Pani preparat uzależniający.

W tej sytuacji polecam Pani wizytę u psychiatry i przede wszystkim diagnozę w kierunku przyczyny przewlekłej bezsenności.

Leków nasennych nie należy odstawiać w sposób nagły, lecz stopniowo zmniejszać dawkę do całkowitego odstawienia (co 1-2 tygodnie o ok. 20%).

Wskazane jest wcześniejsze przeliczenie dawki i zamiana na lek długodziałający. Odstawianie leków nasennych nowej generacji bez takiej zamiany jest trudne, ponieważ leki z tej grupy wywierają silne, krótkotrwałe działanie, powodując nasilona bezsenność, niepokój i drażliwość przy odstawianiu.

Psychiatra może zapisać leki przeciwdepresyjne, działające dodatkowo nasennie oraz leki uspokajające niepowodujące uzależnienia.

Psychiatra, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty