Witam,
dzieci od samego początku są zależne od opiekuna/tzw.obiekt przywiązania/.Nie mówi się,albo mówi za mało o tym aspekcie rozwoju,natomiast straszy się dioagnozą samego dziecka,wyłączonego z kontekstu.Tak więc, moim zdaniem najwłaściwsze będzie skontaktowanie się z terapeutami ,którzy zajmują się problemem więzi na różnym poziomie rozwojowym/np.Instytut Matki i Dziecka,w którym pomaga się i rodzicom zbudować bliskie i satysfakcjonujące relacje z dzieckiem/.I niezależnie od tego,co pokazują media,uważam,że tzw.ufna więż jest na tyle niezbędna dla wzajemnej komunikacji,że warto ją odbudować jeśli jest zakłócona z jakiegoś powodu,już u noworodka.To ,że dziecko nie naśladuje,nie wykonuje instrukcji wcale nie jest dowodem jego deficytów a np.niewłaściwej formy przekazu,lub postawy oczekiwań,których dorosły nie kontroluje.Są wreszcie i takie czynniki zakłócające komunikację,jak własne problemy dorosłych,brak komfortu psychicznego opiekuna,czy nawet jego własna niedyspozycja.Proszę nie czekać i nie oglądać tv,ale zasięgnąć pomocy w bardzo dobrze przygotowanym ośrodku,pracującym z rodziną całościowo.
Zwykle spontaniczne pokazywanie palcem pojawia się w okresie między 9 a 12 miesiącem życia. Naśladowanie zwykle wcześniej (już uśmiech bywa naśladowaniem zachowań dorosłego), jednak zależy to od tego, o jakie naśladowanie chodzi.
Autyzm ma wiele wyznaczników, w szczególności społeczny rozwój malca i umiejętność współdzielenia uwagi. Jeśli ma Pani jakieś wątpliwości najlepszym wyjściem jest konsultacja ze specjalista, który poobserwuje maluszka i przeprowadzi szczegółowy wywiad.
Witam,
trudno wskazać dokładnie, moment w którym pojawia się "naśladowanie" o którym Pani wspomina.
Nie można oczekiwać, że umiejętności u wszystkich dzieci pojawią się w tym samym czasie/okresie i będą zgodne z książkowymi opisami. Wiele czynników wpływa na różnice w tym zakresie np.płeć, warunki w jakich dziecko jest wychowywane, metody wychowania itp
Umownie, można przyjąć, że dziecko niemal od urodzenia zaczyna naśladować dorosłego, jest to widoczne pod koniec pierwszego roku życia dziecka, gdy zaczyna używać przedmiotów obserwując otoczenie i czerpać z wcześniejszych zabaw z dorosłymi.
Szczególnie widocznym będzie naśladowanie dorosłych np. rysowania, (przedział wieku ok 2-3r.ż.)w momencie gdy rączki, staną się na tyle sprawne, że dziecko będzie w stanie jednocześnie coś trzymać i coś chwytać .
pozdrawiam
A.Aleksandrowicz
https://www.facebook.com/pages/Psychoterapia-Anga-Aleksandrowicz/849652415108571?fref=ts
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Kiedy dziecko zacznie mówić? – odpowiada mgr Anna Demarczyk
- Histeria i trudności w nawiązywaniu kontaktów z dziećmi u 3-latka – odpowiada Mgr Magdalena Golicz
- Rozwój intelektualny a 13-miesięcznego dziecka – odpowiada Mgr Agata Majda
- Jak zachęcić 2-letnie dziecko do powtarzania słów oraz oglądania książeczek? – odpowiada Mgr Anna Czupryniak
- Zachowanie dziecka 21-miesięcznego – odpowiada Mgr Jacek Zbikowski
- Rozwój dziecka w wieku 25-miesięcy – odpowiada Mgr Hanna Markiewicz
- 28-miesięczne dziecko nie mówi – odpowiada Mgr Aurelia Grzmot-Bilska
- Brak wskazywania palcem u rocznego dziecka – odpowiada Mgr Magdalena Golicz
- Jak rozpoznać autyzm u drugiego dziecka? – odpowiada Mgr Dorota Szykulska-Paprocka
- Kiedy dziecko powinno umieć mówić? – odpowiada Mgr Agata Pacia (Katulska)
artykuły
Lęk separacyjny
Lęk separacyjny pojawia się u dzieci w okolicach ó
Leczenie autyzmu - metody, terapie, dieta
Nie istnieje jedna metoda leczenia autyzmu, podobn
(Nie)widzialna nastoletnia depresja w 13. edycji kampanii społeczno-edukacyjnej Forum Przeciw Depresji
Dane odnośnie depresji wśród polskich nastolatków