Zapytaj lekarza

7 3 6 , 2 8 6

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Skoki ciśnienia podczas stosowania farmokoterapii

Mam nadciśnienie i leczę się na nie przyjmując 1 x dzień INDIX (rano) i 1 x dzień KARDURA (wieczór). I przy tych lekach mam w zasadzie normalnie ciśnienie unormowane, tzn. w granicach 105-135/65-85 przy pulsie 49-75. Jednakże 1 na 30-45 dni bez znanego powodu ciśnienie "głupieje" - skacze nawet do 180/120 lub spada do 98/58. Gdy mam wysokie biorą doraźnie captopril a gdy niskie - łyk koniaku. Czy w tych warunkach powinienem robić coś więcej? Pozdrawiam

MĘŻCZYZNA, 64 LAT ponad rok temu

Dlaczego nadciśnienie tętnicze jest groźne?

Witam! Na wstępie muszę powiedzieć, iż trudno mi się ustosunkować do Pańskiego pytania, nie znając dokładnej historii Pańskiej choroby, a przede wszystkim nie wiedząc czy towarzyszą Panu jeszcze inne schorzenia. Wzrost ciśnienia krwi może być spowodowany przez stres, nadmierne spożycie soli, wypalenie papierosa, spożycie alkoholu, ciężkostrawny posiłek czy pominięcie dawki leku. Niedociśnienie natomiast może być spowodowane zaburzeniami rytmu serca, odwodnieniem (bardzo często zdarza się u osób, które mają słabe pragnienie) czy nawet niewydolnością krążenia. Może je powodować również tak banalna przyczyna jak spadek ciśnienia atmosferycznego. Pana postępowanie w przypadku zarówno podwyższonego jak i obniżonego ciśnienia jest jak najbardziej prawidłowe. Jednak w dobrze kontrolowanym nadciśnieniu w zasadzie nie powinny zdarzać epizody znacznych jego wahań (pomijając czynniki o których wspomniałam wcześniej). W Pańskim przypadku bardziej niż pojedyncze skoki ciśnienia niepokoiłyby mnie epizody niedociśnień i okresowo zbyt wolna akcja serca. Mogą one bowiem (nie muszą!) świadczyć o rozwijającej się w sercu chorobie. Proszę pamiętać, że u mężczyzn powyżej 50 roku życia ryzyko chorób sercowo-naczyniowych gwałtownie wzrasta, dlatego warto kontrolować takie czynniki ryzyka jak właśnie ciśnienie tętnicze krwi, prawidłowa masa ciała, nie palenia tytoniu, czy utrzymanie prawidłowych poziomów lipidów. Radziłabym udać się na wizytę do specjalisty kardiologa, który po przeprowadzeniu dokładnego badania i zapoznaniu się z historią Pańskiej choroby zaleci odpowiednie postępowanie.

Rezydentka w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Kielcach.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy