Zapytaj lekarza

7 4 0 , 2 7 2

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Wymioty jako skutek silnego stresu

Witam! Czy mogą występować wymioty z powodu silnego stresu? Ostatnio miałam trudne chwile i wymiotowałam po kilku dniach. Ponad rok temu miałam podobne zdarzenie, lecz wymioty były bardziej złożone z żółci. Dodam, że mam zdiagnozowaną nerwicę natręctw, biorę tabletki antydepresyjne i cierpię na emetofobię. Bardzo boję się wymiotować, grypy żołądkowej i teraz po tych zdarzeniach tym bardziej. Często boli mnie żołądek, mam ukłucia w klatce piersiowej. Czego objawem mogą być te wymioty? Dziękuję!
KOBIETA, 18 LAT ponad rok temu

Badania krwi - AIAT

AIAT to inaczej aminotransferaza alaninowa. Jest to enzym wątrobowy, który bierze udział w przemianach białek. Czego dotyczy badanie? Jakie są prawidłowe wyniki ? Dowiedz się, oglądając film.

Dzień dobry. Tak, wymioty mogą być jednym z naturalnych objawów silnego stresu. W pani przypadku ważne jest jednak także to, że już sam fakt nudności i dolegliwości żołądkowych prawdopodobnie wywołuje lęk przed wymiotami, który dodatkowo zwiększa stres - w tym reakcje fizjologiczne jak np. wymioty. Tworzy to tzw. błędne koło lęku. Wymioty i opisywane przez panią dolegliwości fizyczne mogą być jednak także objawem chorób czy zaburzeń somatycznych,dlatego warto byłoby skonsultować się lekarzem rodzinnym (i ewentualnie później ze lekarzem specjalistą) aby wykluczyć podłoże chorobowe. Gdy to zostanie wykluczone polecam skorzystanie z psychoterapii. Terapia poznawczo-behawioralna jest szczególnie skuteczna w przypadku zaburzeń lękowych (nerwicowych).

Pozdrawiam
- Bartosz Piasecki
www.poznacsiebie.pl

0

Szanowna Pani, objawy, o których Pani pisze, jak najbardziej mogą mieć charakter psychosomatyczny i powstawać na tle zaburzeń lękowych. Leki antydepresyjne maskują tylko objawy zastępując jedne drugimi, ale nie leczą. Proszę zapoznać się z możliwymi skutkami ubocznymi przyjmowanych przez Panią leków. Odsyłam również do artykułu:
http://opsychiatrii.pl/psychotropy-powoduja-zaburzenia/

Najskuteczniejszą metodą leczenia jest tutaj psychoterapia, a nie leki. Najlepiej udać się do terapeuty, który ma doświadczenie w psychosomatoterapii (metody pracy z ciałem, pracy z oddechem). Zachęcam Panią do zapoznania się z podejściem Metasystemowym. Więcej informacji na temat podejścia znajdzie Pani na stronie:

www.pocieszka.pl

W Pile istnieje filia Pożnańskiego Ośrodka Psychoterapii Integratywnej, polecam!
http://www.integratywna.pl/

Pozdrawiam,
Kamil Tarnawski
psychoterapeuta rekomendowany przez
Polskie Towarzystwo Psychoterapii Integratywnej

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy