Witam. W przypadku autyzmu najważniejsza jest nie mowa werbalna, ale komunikacja. Aby ruszyła mowa, dziecko musi się komunikować. Tu kluczową rzeczą jest zapewnienie dziecku alternatywnej/wspomagającej metody komunikacji (PECS, bądź Makaton, bądź AAC). Z wyrazami szacunku. Anna Tońska-Szyfelbein
Podane informacje są szczątkowe.
Warto pogłębić diagnozę w ustaleniu rozpoznania.Przy obecności upośledzenia umysłowego możemy myśleć o reakcji autystycznej.
Warto zapytać lekarza prowadzącego o celowość wykonania badania genetycznego w kierunku zespołu kruchego X,w którym stwierdza się często obecność obu tych problemów, być może w kierunku MLPA. Rozumiem ,że pacjent nie ma odchyleń w stanie neurologicznym.
Oczywiście cały czas należy prowadzić terapię zaleconą przez psychiatrę dziecięcego i doświadczonego w tym zagadnieniu psychologa oraz pozostawać pod nadzorem logopedy.
Pozdrawiam serdecznie
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Rozwój mowy u dzieci z autyzmem – odpowiada Mgr Joanna Gałczyńska-Adamiak
- Czy autyzm jest równoznaczny z upośledzeniem? – odpowiada Mgr Katarzyna Garbacz
- Zaburzenia zachowania na podłożu organicznym i upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym oraz padaczka – odpowiada Lek. Krzysztof Szmyt
- Czy upośledzenie umysłowe jest uleczalne? – odpowiada Dr n. med. Anna Błażucka
- Czy moje dziecko może być upośledzone? – odpowiada Mgr Anna Tońska-Szyfelbein
- Problemy z komunikacją i diagnoza w kierunku autyzmu – odpowiada Mgr Anna Tońska-Szyfelbein
- Brak mowy u bliżniaków a ryzyko autyzmu – odpowiada Mgr Marta Pociecha
- Autyzm i opóźnienie rozwoju mowy u dziecka – odpowiada Mgr Karolina Schaefer-Kopaszewska
- Zaburzenia mowy w autyzmie – odpowiada Mgr Kamila Drozd
- Brak mowy i brak reakcji na polecenia u 3-latka – odpowiada Mgr Dorota Babrzymąka