Zapytaj lekarza

7 4 0 , 8 1 9

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czy kwasy omega-3 są szkodliwe dla mężczyzn?

W internecie jest napisane ,że kwasy Omega -3 są szkodliwe dla mężczyżn ,gdyż w duzym procencie wywoluja szkodliwy rak prostaty bardzo złośliwy,naukowce przebadali kilkanaście tysięcy ludzi. Jk to jest naprawde ,czy strach używać tabletki Omega 3 - czy stronić od tego
MĘŻCZYZNA, 34 LAT ponad rok temu

Dieta eskimosów a choroby serca

Dzień dobry,
nadmiar kwasów omega 3 może być szkodliwy, jednak ich suplementacji zgodnie z zaleceniami na opakowaniu, nie powinien się Pan obawiać.

Pozdrawiam

Dietetyk, psychodietetyk. Członek Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej.
0

Witam serdecznie,

Nie obawiałbym się kwasów omega3, myślę, że gorszym złem potrafią być sztucznie barwione napoje gazowane, śmieciowe jedzenie złożone głownie z cukrów prostych i tłuszczów trans.
Powszechnie wiadomo, że kwasy omega-3 (DHA i EPA - pochodzące z ryb) działają przeciwzapalnie, maja znaczący wpływ na prawidłowe funcjonowanie ukłądu naczyniowo-sercowego, oraz pomagają w kształtowaniu i rozwoju układu nerwowego, nadają elastyczność ścianom komórkowym i zapobiegają zapaleniom, ograniczają wytwarzanie komórek tłuszczowych. Jest ich w naszej diecie znacznie mniej aniżeli kwasów z rodziny omega-6, które to mają działanie zapalne i właśnie one mogą przyczyniać się do powstawania zmian nowotworowych. Nasza równowaga fizjologiczna zależy w znacznej mierze od równowagi między kwasami omega 3 i omega 6 w naszych organizmach, czyli w naszej diecie. Współczesna dieta zachodnia zawiera znaczną przewagę omega 6. Proporcja omega 6 do omega 3, która umożliwia prawidłowe przyswajanie kwasów tłuszczowych omega 3 wynosi 1:1 – jest to tzw. złota proporcja – do 4:1, maksymalnie 5-6:1.

Nadmiar kwasów tłuszczowych omega 6 w diecie i niedobór omega 3, powoduje zachwianie równowagi wewnętrznej i zwiększa podatność na choroby, m.in. stany zapalne, alergie, nowotwory, choroby układu krążenia, układu nerwowego, np. depresja, ADHD, choroba Alzheimera, choroby skóry, metaboliczne, np. cukrzyca i inne. Dlatego dla zachowania zdrowia i homeostazy organizmu, niezbędne jest spożywanie we właściwych proporcjach obu rodzajów kwasów tłuszczowych. Organizm człowieka ma, co prawda, zdolność przekształcania kwasów omega 6 w omega 3 poprzez enzym delta-6 desaturaza. Istnieje jednak wiele czynników, które mogą zaburzyć funkcje tego enzymu i zablokować biosyntezę kwasów tłuszczowych omega 3. Spośród długiej listy czynników warto wymienić zwiększone spożycie węglowodanów (cukier, słodycze), wiek poniżej 1 roku życia (delta 6 desaturaza nie jest jeszcze aktywna), zwiększone spożycie kwasów tłuszczowych typu trans (margaryny, potrawy smażone, Fast food, ciastka i inne słodycze zawierające tłuszcze cukiernicze). Warto zauważyć, że cennym źródłem kwasów omega-3 w naszej diecie są również produkty pochodzenia roślinnego - zwłaszcza olej rzepakowy nierafinowany, migdały, orzechy włoskie, itp. Ważną rzeczą jest nie wykorzystywanie olejów, produktów z wysoka zawartością Niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) w obróbce termicznej - zachodzą wówczas bardzo niekorzystne zmiany, powstaja związki o właściwościach prozapalnych, kancerogennych.
Jak słusznie pan zauważył powstało Kilka prac (głównie w USA) gdzie próbowano wykazać niekorzystne działanie kwasów omega -3 badania były prowadzone jednak na szczurach/ myszach i podejrzewam,że dawki były znacznie bardziej przekraczane niż zalecane.
Moim zdaniem nie powinien Pan obawiać się suplementacji (oczywiście wspaniale by było korzystać ze źródeł bezpośrednich ryby, oleje, orzechy - Polacy spożywają znacznie więcej kwasów omega 6 – w proporcji dochodzącej nawet do 1:15. Tak duża ilość kwasów tłuszczowych omega-6, utrudnia dostęp do organizmu kwasom omega-3. Zbyt duże ilości omega 6 przynoszą wręcz negatywny efekt – mają działanie prozapalne i sprzyjają depresji ponadto zbyt wysokie spożycie kwasów tłuszczowych omega-6 i tłuszczów zawierających kwasy tłuszczowe nasycone może zwiększyć ryzyko rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych. Zalecane spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 różni się w poszczególnych państwach i wynosi od 0,5 do 2% całkowitej dostarczanej energii.

Ekspertka Yasumi ds. żywienia człowieka.
0

Witam.Jeżeli będą suplementowe zgodnie z zaleceniami na opakowaniu to niema powodu się ich obawiać.
Pozdrawiam

Dyplomowany dietetyk. Przyjmuje w Poradni Dietetycznej w Grodkowie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy