Zapytaj lekarza

7 4 2 , 1 8 1

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Skuteczność terapii grupowych

Witam serdecznie.

Zaburzenia psychotyczne po substancjach psychoaktywnych mogą występować w trakcie przyjmowania substancji lub wkrótce po jej przyjęciu. Występować mogą wówczas omamy (halucynacje), urojenia (głównie prześladowcze), pobudzenie psychoruchowe, lęk, niepokój, obniżenie nastroju. Objawy mogą przypominać schizofrenię, mogą też występować tylko niektóre z wymienionych objawów (np. pacjent słyszy tylko "głosy" albo ma wrażenie, że jest śledzony). Czas trwania tego typu zaburzeń nie przekracza 6 miesięcy.

Zaburzenia psychotyczne moga również ujawniać się po czasie, w jakim działają substancje psychoaktywne. Mówimy wówczas o tzw. rezydualnych zaburzeniach psychotycznych. Do tego typu zaburzeń należą, np. tzw. flashbacki: epizody przypominające działanie narkotyków, mimo utrzymywania długotrwałej abstynencji.

Zaburzenia psychotyczne po substancjach psychoaktywnych są uleczalne. Konieczne jest całkowite utrzymywanie abstynencji.
Poza leczeniem psychiatrycznym, wskazane jest, aby pacjent uczestniczył w terapii odwykowej. Niektóre ośrodki w Polsce oferują specjalne programy leczenia dla tego typu pacjentów - są to programy dla osób z "podwójną diagnozą".

Z pozdrowieniami

Psychiatra, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy