Czy to mogą być objawy autyzmu atypowego?

Mój 8-letni synek dotąd nie jest poprawnie zdiagnozowany przez psychiatrę ani żadnego innego specjalistę. A oto w skrócie charakterystyka jego niepokojących zachowań, jakie mają miejsce w szkole (jest w pierwszej klasie), my z mężem je także w domu zauważamy (większość). Patryk nie wie gdzie w szkole są jakie pomieszczenia (np. świetlica). Nie rozbiera się sam i nie ubiera przed w-f-em, czeka na pomoc (a umie się ubierać sam, poza zapinaniem guzików). Pozostawiony bez pomocy jest bezradny i gubi swoje rzeczy. Mimo próśb nauczycielki sam się nie rozpakowuje. Ma bałagan na ławce, zrzuca przybory na podłogę, gubi przybory szkolne. Na lekcjach najczęściej jest skupiony tylko przez 1-2 godziny lekcyjne, później "wyłącza się". Często pogrąża się we własnych myślach, świecie, nie wie, co się dzieje na zajęciach, mówi do siebie, czasami wchodzi pod ławkę i tam spędza większość zajęć (zdarza się to rzadko). Naśladuje różne odgłosy np. zwierząt, buja się na krześle, uderza nim o sąsiednią ławkę, rzuca się gwałtownie na krześle, robi głupie miny do dzieci i nauczycielki, nikt i nic nie może mu przemówić do rozsądku. Jest tak w trakcie uroczystości szkolnych.

Na lekcjach wymaga stałej, indywidualnej kontroli nauczyciela. Swoim zachowaniem przeszkadza innym dzieciom. Ma kłopoty (od dawna) z motoryką małą (pisanie, szlaczki). Nie chce się bawić z dziećmi w szkole, pomimo, że one z nim chcą (ale ma przyjaciela z klasy). Patryk musi zostawać z nauczycielką po godzinach, aby kończyć pisanie "kart pracy". Poza tym jest bardzo inteligentnym dzieckiem, bystrym.

Proszę o pomoc. Załatwimy mu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zaburzenia zachowania. Czy to aby jednak nie jest autyzm atypowy lub inne schorzenie psychiczne?

Proszę o szczerą odpowiedź w miarę możliwości.

MĘŻCZYZNA ponad rok temu

Szanowni Państwo,

Na podstawie przedstawionego opisu zachowania syna trudno jest postawić hipotezy odnośnie diagnozy. Jest to trudne choćby z tego powodu, że opisano jedynie aktualne zachowanie dziecka w szkole. Brakuje danych na temat funkcjonowania dziecka w domu oraz jakichkolwiek informacji na temat jego dotychczasowego rozwoju.

Aby rozpoznać autyzm atypowy, który jest dość nieprecyzyjną kategorią diagnostyczną, należałoby wykluczyć inne zaburzenia.

Część z opisywanych objawów może sugerować występowanie np. zaburzeń hiperkinetycznych: może na to wskazywać impulsywność i gwałtowność zachowań oraz deficyt uwagi.

Polecam Państwu wizytę w poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży i przeprowadzenie pełnej diagnostyki psychologicznej i psychiatrycznej. W razie wątpliwości można również skorzystać z konsultacji w specjalistycznym ośrodku zajmującym się diagnozą i leczeniem autyzmu.

Z pozdrowieniami

0
Mgr Agata Majda Pedagogika, Olkusz
65 poziom zaufania

Witam
Trudno powiedzieć gdyż danych jest zbyt mało na wyciągnięcie jakichkolwiek wniosków.
Faktem jest, że z opisu można zauważyć zaburzenia koncentracji jak również zachowania co zresztą zostało potwierdzone Pytanie z czego takie zachowania wynikają?
Myślę,że chłopiec powinien jeszcze raz zostać zbadany przez specjalistów: psychologa, psychiatrę i neurologa. Trzeba też zastanowić się nad wprowadzeniem terapii.
Pozdrawiam AM

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty