Dieta odchudzająca dla sportowca

Jestem nastolatką na poziomie gimnazjalnym. Mam 15 lat, wzrost 160 (nie jestem za wysoka) i ważę 45. Wszystko by było OK, gdybym była normalną nastolatką:) No ale ja nie jestem do końca normalna. Trenuję gimnastykę artystyczną. Ten sport wymaga odpowiedniej figury. Potrzebuję schudnąć 5 kg minimum! Potrzebuję zdrowej diety dla sportowca, która pozwoli mi szybko schudnąć te 5 kg. Treningi mam 5 razy w tygodniu po 3 godziny dziennie, więc tu chodzi tylko o ograniczenie jedzenia:] Niestety jestem strasznym łakomczuchem, gdy mam zły humor, sięgam po czekoladę itp. Nie oczekuję odpowiedzi - nie możesz chudnąć, to grozi anoreksją, zdrowie bla bla bla... Bo to słyszałam już wiele razy, ale ja nie czuję się dobrze we własnym ciele, patrząc na moje rówieśniczki z gimnastyki, które ważą po 7 kg mniej. Proszę oceniać moją wypowiedź jako wypowiedź zaawansowanego sportowca, a nie zwykłej nastolatki... A no właśnie - jestem w kadrze Polski i ostatnio po mistrzostwach Polski dostałam radę, żeby schudnąć, także proszę o rozsądną i wyrozumiałą odpowiedź... Pozdrawiam.

KOBIETA, 15 LAT ponad rok temu

Dieta śródziemnomorska

Witam!

Dieta dla sportowców, czyli osób takich jak Ty powinna nieco różnić się od diety dla osób o średniej bądź niskiej aktywności fizycznej, pewne zasady zostają jednak niezmienne. Jeśli oczekujesz gotowej recepty pozwalającej zmniejszyć masę ciała, niestety nie mogę Ci jej podać. Powinnam znać dokładny sposób Twojego odżywiania, styl życia, rozkład dnia, ewentualne choroby i inne czynniki, aby dokładnie rozpisać Ci dietę. Jest to spowodowane tym, iż masz niską masę ciała i aby nie doprowadzić do niedoborów pokarmowych oraz spadku formy należy opracować dokładny jadłospis dopasowany do Twoich potrzeb. W tym celu należy udać się do poradni dietetycznej.
Z mojej strony natomiast przybliżę Ci zasady prawidłowego odżywiania.
Pamiętaj, aby nie stosować popularnych diet odchudzających, które prowadzą do efektu jojo. Są nieskuteczne i szkodliwe dla naszego organizmu. Zajrzyj na naszą stronę, gdzie znajdziesz przydatne artykuły, m.in. http://portal.abczdrowie.pl/najczestsze-bledy-zywieniowe
1. Jedz posiłki regularnie, tzn. o w miarę stałych porach (np. codziennie o 8.00, 11.30, 14.30, 17.30 i 20.30) oraz w równych odstępach czasu co około 3 godziny. Nieregularne posiłki są w ponad 70% przyczyną nadwagi i nadmiernego gromadzenia się tkanki tłuszczowej.
2. Pij dużo płynów - wody mineralnej, herbaty (zielonej, czerwonej, owocowej), soków warzywnych i soków owocowych 100% (w zastępstwie dla owoców). Unikaj natomiast napojów słodzonych, soków z dodatkowym cukrem oraz napojów gazowanych, które dostarczają ogromne ilości zbędnych kalorii.
3. Wybieraj produkty jak najmniej przetworzone - unikaj fast foodów, gotowych dań mrożonych, zupek instant (typu chińskie), chrupek oraz słodyczy.
4. Codziennie jedz warzywa i owoce. Warzywa dodawaj do każdego posiłku.
5. Jeśli nie możesz obejść się bez słodyczy wybieraj te zdrowsze wersje np. gorzką czekoladę i ciasta domowej roboty, najlepiej w wersji zdrowej - bez śmietany, tłustych kremów, masła i margaryny do pieczenia (można ją zastąpić olejem).

Pozdrawiam serdecznie,
Mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna

Dietetyk w poradni dietetycznej JeszFresh w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty