Jak mam zdrowo przytyć w miesiąć?

Od tegorocznych wakacji mam problem ze zbyt niską wagą ciała. Mam 156 i ważę 40 kg. Wiem dobrze, że mam niedowagę. We wrześniu tego roku byłam w szpitalu na badaniach. Wszystkie jednak wyszły bardzo dobrze. Miesiączki nie mam od roku, kiedy to właśnie zaczęłam się odchudzać. Na początku jednak moja waga była prawidłowa. Przed odchudzaniem ważyłam 66 kg, potem schudłam do 53 kg. Wtedy to nadal uważałam, że jestem za gruba. Wtedy zaczęłam jeść ok. 200 kcal dziennie. Zaczęły mi wypadać włosy. W zeszłe wakacje ważyłam 44 kg. Jadłam wtedy bardzo mało, zero słodkiego, pieczywo chrupkie, zero tłuszcu, owoce rzadko, wiecej warzyw i wody. Potem w ciągu roku zaczęłam stopniowo przybierać na wadze, w grudniu 46 kg, a w styczniu już 51 kg. Potem znów zaczęłam się martwić, że za dużo ważę. Zaczęłam dietę 1000 kcal. Do czerwca schudłam do 47 kg. Wtedy poszłam na urodziny i jadłam tort, czipsy, lody, ciastka, cukierki i pizzę.

W wakacje zaczęłam jeść o wiele więcej niż dotychczas. Potrafiłam zjeść 2 hamburgery domowej roboty albo 7 trójkątów tostów i nawet pizzę. Ale i tak nadal chudłam. Ważyłam 43 kg. Do tej pory jem ciągle tyle samo co w wakacje. MÓJ JADŁOSPIS OD WAKACJI WYGLĄDA TAK: Śniadanie - 3 kromki plus dodatki plus herbata (tak jest zazwyczaj, rzadko jem płatki, a bardzo bym chciała je jeść, tylko nie potrafię zrezygnować z kanapek, a poza tym płatki nie dają mi uczucia zaspokojenia głodu). II śniadanie - zazwyczaj jogurt, duży lub mały, w pudełeczku, typu activia lub danone z płatkami+owoc+woda mineralna lub czasami drożdżówka lub kanapka. Obiad - 2 dania - zupa i drugie danie. Podwieczorek - jogurt, jeżeli nie jadłam na 2 śniadanie, lub owoc, rzadko coś słodkiego. Kolacja - 3 kanapki plus dodatki plus herbata. Czasami parówki lub coś innego. Chciałabym zacząć pić soki, ale martwię się, że od zbyt dużej ilości cukru urośnie mi brzuch. A zależy mi, żeby był płaski. Chciałabym również zrezygnować z jedzenia na śniadanie kanapek i zacząć jeść wiecej nabiału, białka i płatków (które podobno są niezdrowe). Chciałabym również pozwolić sobie od czasu do czasu na jakiegoś batona, precla itp.

Moim problemem są zaparcia, które niekiedy mam 7 dni. Teraz się poprawiło, ale jeszcze miewam z tym problemy. Nie jestem nieraz 2 dni w toalecie. Nie chcę pić kakao, jeść czekolady itp. Prosiłabym też o doradzenie w tej sprawie. Chciałabym przytyć do 46 kg, ale żeby mój brzuch był nadal płaski i nie wzdymał się po posiłku. Od października chodzę również do psychologa i psychiatry. To właśnie psychiatra kazał mi przytyć, bo inaczej weźmie mnie na oddział. Kazała mi również pić nutridrink. Czy jest wskazany wysiłek fizyczny? Proszę o odpowiedź. Ile kcal powinnam jeść oraz odpowiedź na poprzednie pytania zadane w tym tekście.

KOBIETA ponad rok temu

Dieta oparta na wymiennikach węglowodanowych

Obejrzyj film i dowiedz się, na czym polega dieta oparta na wymiennikach węglowodanowych. Na ten temat wypowiada się ekspert - diabetolog dr Agnieszka Tiuryn-Petrulewicz.

Droga Kasiu!

Twoja waga nadal jest zbyt mała i spełnia kryteria anoreksji. Przy dalszym spadku masy ciała - poniżej 15 BMI - wskazane jest leczenie szpitalne. Twoje aktualne BMI to 16,4, stąd można poprzestać na leczeniu w poradni.

Twoje dolegliwości: częste zaparcia, uczucie pełności i wzdęcia występują u ok. 80% pacjentek z anoreksją i wynikaja ze spowolnienia pracy jelit, są konsekwencją drastycznego odchudzania. Nie sugeruj się prawidłowym wynikiem badań laboratoryjnych, często wyniki badań podstawowych długo utrzymuja się na poziomie prawidłowym, organizm bowiem wykorzystuje swoje rezerwy. Dużo wcześniej pojawiają się jednak zaburzenia hormonalne, czynności przewodu pokarmowego, pracy nerek, układu nerwowego.

Piszesz, że w wakacje jadłaś duże porcje, a mimo to - nie przybierałaś na wadze. Mogło dziać się tak dlatego, że miedzy tymi posiłkami stosowałaś głodówki lub np. uprawiałaś forsowne ćwiczenia fizyczne. Z opisu wynika, że może to być tzw. bulimiczna postać anoreksji.

Stanowczo odradzam Ci szybkie przytycie. Gwałtowny przyrost jest związany z ryzykiem poważnych powikłań, w tym zagrażających życiu, jak pękniecie przełyku, żołądka, zapalenie trzustki. Osiąganie przyrostu masy ciała powinno być stopniowe, zaleca się przyrost masy 0,25-0,5 kg/tydzień. Przyrost masy ciała powinno się osiągać normalnymi posiłkami, a nie odżywkami.

Twoja dietę warto wzbogacic o pokarmy zawierające tłuszcz - rozpuszcza sie w nim wiele cennych witamin oraz błonnik, ułatwiający wypróżnianie. Warto skonsultować się w tej sprawie z dietetykiem. Uważa się, że wartośc energetyczna posiłków powinna również wzrastać stopniowo, np. od 40-60 kcal na kilogram masy ciała.

W pierwszej fazie odzyskiwania wagi mogą nasilić się dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego: wzdęcia, nudności. Nie powinnaś wtedy przerażać się, że przytyłaś - powiększenie obwodu brzucha może być związane z przejściowym zaburzeniem perystaltyki jelit. Mogą wtedy pomóc łagodne środki przyspieszające pracę jelit.

Wysiłek fizyczny powinien być bardzo umiarkowany.

Pozdrawiam i życzę wytrwałości w walce z chorobą.

Psychiatra, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty