Zapytaj lekarza

7 4 2 , 7 8 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jaki wpływ mają tabletki na organizm 16-latki?

Dzień dobry! Mam 16 lat i 2 tygodnie temu lekarz ginekolog przypisał mi tabletki antykoncepcyjne. Mam pewne obawy co do ich stosowania. Mianowicie czy nie wpłynie to na dalszy rozwój piersi i będą dalej rosnąc przez dojrzewanie? Wiem, że oprócz tego mogą urosnąć przez hormony, ale wolałabym żeby także urosły przez dojrzewanie. Czy w przyszłości mogę mieć problemy z hormonami? Czy może mi to wszystko rozregulować? Bardzo proszę o napisanie o działaniu negatywnym jak i pozytywnym tabletek na organizm 16-latki. Z góry bardzo dziękuję.

16 LAT ponad rok temu

Jak stosować prezerwatywy?

Redakcja abcZdrowie
82 poziom zaufania

Witam!

Obawiam się, że prosisz o zbyt wiele. Na opisany temat można by napisać całą książkę, a wiele rzeczy nadal jest niejasnych, opinia środowiska naukowego na pewne tematy zmienia się jak w kalejdoskopie wraz z publikacjami nowych wyników badań.

Przede wszystkim należy pamiętać, że nie ma nic za darmo. Każda ingerencja farmakologiczna w organizm wiąże się z powstaniem sytuacji "coś za coś". Nie inaczej jest z tabletkami antykoncepcyjnymi, które dają dużą swobodę jeśli chodzi o współżycie, czasem pomagają w pewnych hormonalnych czy dermatologicznych schorzeniach, ale niosą ze sobą wysokie ryzyko groźnych komplikacji i działań niepożądanych. Często wystąpienie tych działań zależy od indywidualnych skłonności danej kobiety.

Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej w tak młodym wieku, gdzie proces dojrzewania płciowego się nie zakończył. Nie udowodniono, że antykoncepcja hormonalna wiąże się z wyższym ryzykiem u młodszych kobiet, będących w okresie dojrzewania. Niestety nie prowadzi się badań na temat wpływu tabletek na sam proces dojrzewania, a przynajmniej ja o takich nie słyszałam.

Decyzja oczywiście należy do Ciebie, ale jeśli nie masz jeszcze regularnych cykli naturalnych, odradzałabym stosowanie antykoncepcji tak wcześnie. Tabletki mogą w takim przypadku zamaskować występowanie schorzeń hormonalnych, dając poczucie pełnej regularności miesiączek.

Pozdrawiam serdecznie!

Redakcja abcZdrowie.pl to zespół doświadczonych i zaangażowanych osób, z których wielu to eksperci z dziedziny medycyny, dla których dbałość o zdrowie to priorytet.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy