Obsesja kręcących się przedmiotów objawem autyzmu?

Mój synek 2 lata i 4 mc, ma obsesję na punkcie wszystkiego co się kręci - wiatraki - wentylatory - pralki itp. Wchodząc do pomieszczenia od razu rozgląda się po suficie za kratką wentylacyjną, czy wiatrakiem biurowym i głośno oznajmia WIATRAK!!! (tyle, że w języku angielskim, bo jest łatwiej wymówić, uczę od razu syna w dwóch językach, nazywając przedmioty) po czym szuka włącznika, aby go uruchomić, wpada w taki szał, że koniecznie muszę go włączyć albo wyjść z pomieszczenia. Czy to jest bank, czy lekarz, czy fryzjer, bo i w suszarce jest wiatrak. Na dźwięk szumu od razu domyśla się, że w danym urządzeniu jest wiatrak i wpada w trans patrzenia. Kiedy nic się w koło niego nie kręci to on sam zaczyna kręcić przedmiotami czy sznurek, czy skarpetki ściągnie aby móc kręcić. Przez to ma bardzo umięśnione ręce, bo zachowuje się tak od małego. Gdy miał dwa lata potrafił nazwać cały alfabet, liczyć do 10 po polsku i angielsku. Nie bawi się zabawkami tylko sam coś zawsze znajdzie do kręcenia, albo komputer, który ma pełno liczb i liter. Od razu naśladuje to co widzi u innych, wskazuje palcem na wszystko co go otacza i kiedy mu wymieniam nazwy od razu je pamięta, ale wymawia niektóre po swojemu. Wszyscy się dziwią jego zachowaniem, a w przedszkolu strasznie się nudzi z dziećmi, bo nie lubi zabaw samochodami tylko bardziej podoba mu się nauka u starszych. Czy to coś oznacza?

MĘŻCZYZNA ponad rok temu

Witam,

Wskazywanie paluszkiem, umiejętność naśladowania (np. tańca, zajęć taty, sposobu zabawy) są jak najbardziej prawidłowymi zachowaniami. Natomiast tak silne, obsesyjne zaangażowanie w kręcenie przedmiotami, szukanie ich w każdym miejscu, brak wspólnych form spędzania wolnego czasu w grupie rówieśników budzą niepokój i warto się temu przyjrzeć.

Mam mało wiadomości o innych aspektach rozwoju syna: jak konkretnie wygląda zabawa z rówieśnikami, a jak ze starszymi dziećmi (czy jest adekwatna, twórcza, pojawiają się w niej nowe elementy), czy w zabawie z dziećmi też uwidacznia się zainteresowanie kręcącymi się przedmiotami, czy syn potrafi podporządkować się regułom społecznym, czy inicjuje kontakt z innymi osobami, czy potrafi bawić się innymi rzeczami, np. puzzlami, klockami, czy pokazuje swoje dokonania, patrzy na to, czym wy próbujecie go zainteresować,  czy wypowiadane słowa są adekwatne i służą komunikacji, czy tworzy własny język,  jaki jest ton głosu,  jak wygląda kontakt wzrokowy, mimika twarzy, czy syn radzi sobie z odczytywaniem emocji bliskich i je zauważa, czy są jakieś niepojące zachwiana, stymulacje,  dziwactwa, silne przyzwyczajenia i wiele innych.

Proszę zasięgnąć opinii pani z przedszkola, czy syn stosuje się do poleceń kierowanych do niego i grupy, jak zachowuje się na tle dzieci, czy bierze udział w zajęciach grupowych i stosuje się do ich zasad (np. rytmika, muzyka, zajęcia w kole).

Jeśli po przeczytaniu mojej odpowiedzi i  usłyszeniu opinii pani z przedszkola, zauważy pani u syna więcej niepokojących zachowań, zachęcam do spotkania z psychologiem, bo tylko bezpośrednia obserwacja dziecka pozwoli na dokładną ocenę rozwoju syna.

Życzę powodzenia.

0
Mgr Agata Majda Pedagogika, Olkusz
65 poziom zaufania

Witam
Trudno powiedzieć czy to coś oznacza dlatego zawsze jak pojawiają się pewne wątpliwości warto skosultować się z psychologiem.Badania, wywiad,obserwacja synka na pewno wtedy wiele wyjaśnią.
Pozdrawiam AM

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty