Zapytaj lekarza

7 4 2 , 1 7 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Chcę przytyć - jak jeść?

Dzień dobry. Moja waga jest zbyt niska w stosunku do wzrostu, chciałabym przytyć, marzę, żeby ważyć ponad 50kg (mam 163cm) wzrostu. Prowadzę siedzący tryb życia, chodzę do szkoły (mam 18 lat). Do tej pory moje posiłki wyglądały tak: śniadanie - dwie kromki chleba z margaryną, pasztetem lub serem, herbata; II śniadanie - jabłko/kanapka z serem/bułka; obiad - miseczka zupy, mięso (udko z kurczaka lub dwa pulpety, czasami do tego ryż i surówki); kolacja - podobnie jak śniadanie. Chciałabym przytyć, więc ostatnio jem: śniadanie: trzy kromki chleba z margaryną i pasztetem/serem, herbata; II śniadanie: bułka z pasztetem; obiad: miseczka zupy, mięso, ryż, surówka (wczoraj 1 naleśnik z serem i pół naleśnika z dżemem); deser: jabłko/budyń; kolacja: bułka z pasztetem, herbata.

Czy w ten sposób mogę przytyć? Czy grozi mi efekt jo-jo, jeśli wcześniej jadłam to, co podałam powyżej? Jak zapobiec nietypowemu rozmieszczeniu tkanki tłuszczowej? Bardzo proszę o szybką odpowiedź. Dziękuję i pozdrawiam.

MĘŻCZYZNA, 18 LAT ponad rok temu

Dieta śródziemnomorska a serce

Dieta śródziemnomorska dostarcza organizmowi odpowiednią ilość tłuszczu, energii, błonnika oraz wiele witamin i składników mineralnych. Zawiera dużo warzyw, owoce, ryby morskie, a główne źródło tłuszczu w tej diecie stanowi oliwa z oliwek. O jej wpływie na nasze zdrowie opowiada prof. dr hab. Zbigniew Gaciong, internista.

Witam serdecznie.
Twoja dieta rzeczywiście może być dość niskokaloryczna, w zależności ile dodajesz do kanapki margaryny, sera czy pasztetu oraz jak przyrządzasz zupę i drugie danie.
Z tego co zauważyłam, dołożyłaś do jadłospisu jedynie kromkę chleba i niewielki deser. Jeżeli produkty te stanowią ekstra kalorie (ok. 300), nadwyżkowe w stosunku do twoich potrzeb, to przytyjesz. Aby przybrać 1 kg potrzebujesz dodatkowych 7000 kcal, które uzyskasz w ciągu 23 dni (7000/300=23). Tak wygląda teoria. Nasz organizm potrafi sobie jednak czasem radzić z lekką nadwyżką podaży energii, przyśpieszając metabolizm. Dlatego trudno mi powiedzieć, czy naprawdę przybierzesz na wadze zwiększając kaloryczność diety jedynie o 300 kcal. Możesz zwiększyć ją jeszcze bardziej, dodając do jadłospisu orzechy, nasiona, musli, tłuste ryby.
Proponowałabym także spożywać nieco więcej warzyw i owoców (np. pomidor do kanapki z serem), a pasztet zastąpić wysokiej jakości wędliną.
Efekt jo-jo dotyczy osób, które się wcześniej odchudzały, czyli nie Ciebie. Dystrybucja tkanki tłuszczowej zależy głównie od czynników genetycznych, nie mamy więc na to zbyt dużego wpływu. Niemniej ćwiczenia fizyczne na pewno pomogą w kształtowaniu sylwetki.
Pozdrawiam.

Dietetyk i biotechnolog.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy