Czy moje dziecko ma SPD?

Mój 2,7 miesięczny synek zachowuje się dość nietypowo. Przede wszystkim ma problem z mową. Mówi pojedyncze słowa, w zasadzie wszystko potrafi nazwać, jednak nie łączy je w żadne wyrażenia. Kiedy wypowiadam do niego jakieś zdanie, on zawsze powtórzy po mnie ostatnie słowo z wypowiadanego zdania. W kontaktach z innymi dziećmi jest miły, potrafi się dzielić, lubi wszelkie gry i zabawy i chce w nich uczestniczyć, jednak bariera językowa sprawia, że dzieci go odrzucają, albo ona sam się poddaje i często od zabawy odchodzi.

Syn chodzi do przedszkola i jak się okazuje też lubi zabawy grupowe i chętnie bierze w nich udział. Jednak mimo wszystko jest troszeczkę wyobcowany. Po za tym układa puzzle, buduje klocki, bawi się autkami. Nie potrafi rysować, ani malować, nie lubi też tego robić. W przedszkolu po zrobieniu jakiejś pracy, zawsze ją niszczy, chyba, że panie wcześniej zabiorą mu prace. Je ładnie i samodzielnie. Nadal sika w majtki. Jak się go nie kontroluje to się zawsze zsika, gdy się go prosi idź zrób siku, pójdzie i sam ściągnie spodnie, odsika się, spłucze wodę i się ubierze. Miał pewien okres, że przez miesiąc wołał kupę, ale tylko w domu i już mu się odwidziało. Jeżeli umyśli sobie, że chce coś wykonać lub zrobić, nie ma z nim dyskusji musi to zrobić, albo będzie krzyk. Gdy ubieramy się do przedszkola, a on wtedy miał coś innego do zrobienia koniec, robi się straszna awantura.

Widzę, duże postępy u mojego dziecka w zachowaniu, odkąd poszedł do przedszkola, bo jeszcze 4 miesiące temu trudno było nawiązać z nim jakikolwiek kontakt, nie powtarzał żadnych słów, nie bawił się z dziećmi, chyba że biegały i się przewracały, bił i popychał malutkie dzieci. Mimo wszystko jestem bardzo zaniepokojona jego zachowaniem. Ostatnio trafiłam na artykuły o zaburzeniach SPD, czy mój syn może mieć coś takiego?

MĘŻCZYZNA ponad rok temu
Mgr Kamila Drozd Psycholog
80 poziom zaufania

Witam serdecznie!

Na podstawie opisu zachowań i reakcji Pani synka nie da się orzec, czy dziecko cierpi na zaburzenia semantyczno-pragmatyczne (ang. Semantic-Pragmatic Disorder, SPD), czy nie. Drogą wirtualną nie da się po prostu postawić rzetelnej diagnozy. SPD objawia się głównie w postaci trudności w zakresie rozumienia i produkcji mowy oraz w postaci opóźnień rozwoju mowy. Maluch cierpiący na SPD nie jest w stanie, np. uchwycić żartów słownych, aluzji, analogii, metafor, sugestii. Zaburzenia semantyczno-pragmatyczne zalicza się do zaburzeń ze spektrum autyzmu. Sprawność fizyczna, zachowania i relacje interpersonalne to dziedziny życia, w których obserwuje się znacznie mniejsze deficyty niż w przypadku autyzmu głębokiego czy nawet zespołu Aspergera. Cechy autystyczne, jakie przejawia Pani dziecko, to m.in.: opóźniony rozwój mowy, echolalia, wyobcowanie w przedszkolu, irytacja, złość, gdy coś się nie udaje, agresja. Z drugiej strony, od momentu pójścia do przedszkola Pani synek zrobił duże postępy, zwłaszcza w dziedzinie relacji społecznych – lubi zabawy grupowe z dziećmi, potrafi bawić się różnymi zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem, potrafi się dzielić zabawkami. Przez Internet nie postawię żadnej diagnozy. Poza tym, spektrum autystyczne (ang. Autism Spectrum Disorders, ASD) jest wieloobjawowe i trudne do rozpoznania. Zaburzenia ze spektrum autyzmu mogą różnić się zarówno pod względem etiologii, katalogu objawów, jak i ich nasilenia. Wyróżnia się lekkie i ciężkie postacie autyzmu. Więcej na ten temat może Pani przeczytać pod poniższymi linkami:

http://portal.abczdrowie.pl/rodzaje-autyzmu
http://portal.abczdrowie.pl/autyzm-u-trzylatka
http://portal.abczdrowie.pl/zaburzenia-mowy-u-dzieci-to-nie-zawsze-autyzm
http://portal.abczdrowie.pl/opozniony-rozwoj-mowy
http://portal.abczdrowie.pl/autyzm-atypowy
http://portal.abczdrowie.pl/triada-autystyczna-czyli-charakterystyczny-w...

Radziłabym Pani udać się z synkiem do dobrego psychiatry lub psychologa dziecięcego, który orientuje się w zakresie diagnostyki zaburzeń autystycznych. Odsyłam też na stronę Fundacji SYNAPSIS (http://www.synapsis.waw.pl/), gdzie w zakładce Autyzm >> Autyzm-Polska, znajdzie Pani wszystkie ośrodki, placówki, poradnie pedagogiczno-psychologiczne, organizacje i oddziały KTA (Krajowego Towarzystwa Autyzmu) w Polsce z podziałem na województwa, w których znajdzie Pani fachową pomoc i wsparcie. 

Pozdrawiam i życzę powodzenia!  

0
Mgr Agata Majda Pedagogika, Olkusz
65 poziom zaufania

Witam
Wizyta u psychologa i badanie funkcjonalne da odpowiedź na to pytanie. Przez internet niestety nie da się odpowiedzieć konkretnie. Faktem jest, że słaby rozwój mowy wymaga systematycznej terapii. Po wizycie u psychologa zapewne dowie się Pani na d jakimi obszarami należy jeszcze pracować i jak.
Pozdrawiam AM

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty