jak postępować z agresywnym zachowaniu u 17-latka po porażeniu mózgowym?

Witam mam problem z 17 letnim bratem, po porażeniu mózgowym. Porusza się normalnie, ale ma problemy z nauka i ma opóźnioną mowe. Jego zachowanie się pogorszyło. Wyzywa, pluje bije nawet do rodziców jest agresywny i niekiedy pakuje swoje rzeczy i mówi, że się wyprowadza. Rodzice są starsi i nie mają siły do niego. Kiedy włączy mu się gre to jest miły, ale jak sie mówi o lekcjach to robi się agresywny. Siedziałby tylko w pokoju i bawił jak małe dziecko. Jak można postąpić w takiej sytuacji ?
KOBIETA, 24 LAT ponad rok temu

Szanowny Panie, kluczową w tej sprawie jest chyba kwestia poziomu inteligencji brata i dokładnej diagnostyki uszkodzeń neurologicznych. Agresywne zachowanie jest zazwyczaj przejawem frustracji, próbą zniszczenia, pokonania jakiejś przeszkody do celu. W opisywanym przykładzie wskazuje Pan na to, iż brat chce grać, nie chce zajmować się obowiązkami i kiedy się tego od niego wymaga, nie zgadza się na to i staje się agresywny. Jeśli takie zachowanie pozwala mu osiągać swój cel, to będzie się wzmacniało, gdyż zgodnie z punktem widzenia brata, przynosi ono zamierzony efekt. Pozwala mu osiągnąć cel. W normalnych warunkach wychowawczych zalecałoby się uczyć brata, że agresją nie osiągnie tego na czym mu zależy i wskazywać zachowania bardziej pożądane w kierunku osiągania swojego celu. W Pana sytuacji jednak mamy do czynienia z osobą już 17 letnią, co pozwala mniemać, iż prawdopodobnie brat już się dość dobrze nauczył, że agresja działa i może nią osiągać w domu swoje cele. Przeuczenie tego ejst znacznie trudniejsze niż nauczenie od podstaw. Po drugie wskazuje Pan na argument, iż rodzice są juz starsi i nie mają siły, co jak mniemam pokazuje, iż nie są konsekwentni w działaniu, nie są gotowi na znoszenie jego frustracji ia gresji, gdy nie da się mu tego co chce; chcą mieć spokój, więc przy pierwszych oznakach agresji pozwalają mu robić co chce? Tak wydaje mi się z Pana opisu, iz może wynikać ta sytuacja.
Wobec powyższego, bardzo trudnym będzie wprowadzenie oddziaływań wychowawczych, gdyż stawianie granic i zasad jest niezgodne z tym co panowało do tej pory. Wymaga to z całą pewnością konsultacji na żywo, a pewnie nawet więcej niż ejdnej. Być może psychoterapii rodzinnej - zalecana w nurcie systemowym.
Do tego dochodzi kwestia dotycząca wspomnianej już prędzej niepełnosprawnosci umysłowej i uszkodzeń w obrębie mózgu, które moga być kluczowe.
Mam nadzieję, że pomogłem.
Pozdrawiam

0

Dzień dobry, zapewne wynika to z pewnych jego ograniczeń których jest świadomy. To co ważne to traktowanie brata adekwatnie do wieku. Wspólne wyznaczenie celów. Pytanie czy wierzy że nauka ułatwi mu dostanie pracy. Po mimo choroby warto traktować go jak zdrowego człowieka, egzekwować zachowanie, wymagać wielu czynności np. pomocy przy sprzątaniu itp nie tylko nauki. Jeżeli brat nadal będzie buntować się przed dorosłością proponuje wizytę u psychologa.
Pozdrawiam A. Pacia

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty