Zapytaj lekarza

7 4 2 , 7 6 0

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jak schudnąć, mając 12 lat i 53 kg?

Mam 12 lat. Mam około 148-150 cm wzrostu i ważę 53 kg. Chciałabym bardzo schudnąć, ponieważ moje koleżanki z klasy są ode mnie wiele szczuplejsze. Nie potrafię znieść jak moi koledzy z klasy naśmiewają się z mojej dużej pupy albo grubych ud. Jak mogłabym schudnąć co najmniej parę kilogramów, aby ważyć 40-45? Gdy pytają się o moją wagę, zazwyczaj nic nie odpowiadam.

KOBIETA, 12 LAT ponad rok temu

Czy dieta cud istnieje?

Wiele osób, które chciałyby schudnąć, liczą, że w końcu trafią na cudowną dietę. Chcą zrzucić zbędne kilogramy bez zbędnego wysiłku. Czy to możliwe? Obejrzyj film i sprawdź.

Witam! Brak akceptacji swojego wyglądu jest częstym zjawiskiem u młodych dziewczyn. Pamiętaj jednak, aby w pogoni za ideałem nie zrobić sobie krzywdy. Nie oznacza to, że nie możesz mieć szczupłej i wymarzonej sylwetki, jednak ważne jest w jaki sposób ją osiągniesz. Z mojej strony mogę Ci poradzić co jeść a czego unikać, aby stracić zbędne kilogramy oraz w jaki sposób ćwiczyć. Ty ze swojej strony musisz uzbroić się w pewność siebie i poczucie własnej wartości oraz nie zwracanie uwagi na opinie innych osób.

Jesteś w wieku dojrzewania, dlatego stosowanie popularnych diet odchudzających nie wchodzi w grę. Są to diety, które nadmiernie ograniczają kalorie, powodując tym samym zburzenia funkcjonowania całego organizmu, a do tego efekt jojo. Przede wszystkim powinnaś zapoznać się z prawidłowymi zasadami żywienia i zacząć się do nich stosować. Dzięki temu nadmiar kilogramów będzie powoli spadał, bez narażania Twojego organizmu na straty.

Oto kilka podstawowych zasad: • Nie opuszczaj posiłków i nie głodź się cały dzień. • Planuj regularne posiłki i przekąski – dzięki temu nie będziesz odczuwała tzw. wilczego głodu i zaspokoisz apetyt, przez co ułatwisz skuteczną odnowę zapasu glikogenu w mięśniach i poprawisz poziom energii. • Jedz regularnie – 4-5 posiłków w ciągu dnia, o w miarę stałych porach, co około 3 godziny. • Zawsze jedz śniadanie i drugie śniadanie – Twój organizm będzie miał paliwo, które pozwoli mu zwiększyć tempo metabolizmu. Regularne dostarczanie energii nie będzie skutkowało magazynowaniem jej, ale wykorzystywaniem na bieżące potrzeby. Jedząc 2-3 posiłki dziennie, tak jak przy nadmiernym ograniczeniu kalorii nasz organizm magazynuje energię w postaci tkanki tłuszczowej zabezpieczając się na później. Dodatkowo regularne jedzenie zmniejsza ochotę na podjadanie (zwłaszcza wieczorne) oraz jedzenie słodyczy. Dzieje się tak dlatego, że poziom cukru nie ulega gwałtownym wahaniom jak się to dzieje podczas długiej przerwy między posiłkami, kiedy głód zaspokajamy coca-colą bądź batonem. Po takich produktach poziom cukru szybko się podnosi i równie szybko spada, co powoduje następny atak głodu i tak koło się zamyka. Jedząc regularnie poziom cukru powoli się podwyższa i powoli obniża, głód pozostaje opanowany.

• Nie należy jeść przed telewizorem, przy książce czy nawet w samochodzie– pochłaniamy wtedy średnio 30% więcej niż jedząc przy stole z rodziną. Automatycznie sięgamy po jedzenie nie kontrolując jego ilości. Dodatkowo kiedy wystarczająco się najemy wstajemy od stołu i zajmujemy się np. oglądaniem TV, jedząc przed telewizorem nie możemy tego zrobić, posiłek automatycznie się przedłuża. Podstawowa zasada skutecznego odchudzania mówi o ŚWIADOMYM JEDZENIU • Jedząc powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs możemy skoncentrować się na smaku i zapachu potrawy. Dodatkowym atutem jest szybsze uczucie sytości. Nasz żołądek i mózg potrzebuje około 15-20 minut aby informacja o tym, że jemy do nich dotarła. Jedząc szybko, połykając duże kawałki pożywienia zjemy często 3 razy więcej niż robiąc to świadomie – powoli i ze smakiem.

• Unikaj wahań polegających na stosowaniu diety w dni powszednie na przemian z weekendowy „odpuszczaniem” sobie. Staraj się jeść codziennie tyle samo i nie martw się, gdy czasem zjesz zbyt dużo. • Nie stawiaj sobie sztywnych reguł związanych z jedzeniem i ćwiczeniami. Bądź elastyczna i nigdy nie czuj się winna, jeśli czasem zjesz coś bardziej kalorycznego bądź niezdrowego (byle nie weszło Ci to w nawyk). • Dodatkowe ćwiczenia tlenowe wykonywane przez 20 minut 3 razy w tygodniu wraz z intensywnym treningiem siłowym stosowanym co drugi dzień pozwolą na utrzymanie masy mięśniowej, przy jednoczesnej utracie tkanki tłuszczowej.

Zajrzyj na stronę http://portal.abczdrowie.pl/cwiczenia Dodatkowo zapoznaj się z artykułami http://portal.abczdrowie.pl/zasady-zdrowego-odzywiania oraz http://portal.abczdrowie.pl/najczestsze-bledy-zywieniowe Powolne wprowadzenie tych zmian pozwoli na przystosowanie naszego organizmu do nowego trybu życia bez stresu. Gwałtowne przechodzenie na dietę nie daje efektów, czujemy się źle, szybko się zniechęcamy, a do tego stracone kilogramy mogą szybko wrócić po ponownym przejściu do starych nawyków. Pozdrawiam serdecznie, mgr inż. Aleksandra Kilen-Zasieczna

Dietetyk w poradni dietetycznej JeszFresh w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy