Nazywanie rzeczy od pierwszych sylab wyrazów - czy to cecha autyzmu?

Witam,

już kilkakrotnie zadawałam pytanie na forum. Mój synek ma 2,5 miesiąca jest diagnozowany w kierunku autyzmu (diagnozę kliniczną zrobimy, gdy skończy 3 lata). Mam pytanie o rozwój mowy - synek mowę bierną ma adekwatną do wieku, rozumie bardzo dużo, wykonuje polecenia złożone, chciałam zapytać o mowę czynną. Mały dużo mówi, np. "mama choc" (mama chodź), "mama da tutu" (mama daj pić) itp., ale w większości zamiast używać nazw wyrazów mówi ich pierwsze sylaby, np. ba to banan, ale i bajka, pa - pan ale i pani itp. - po kontekście wiemy o co chodzi. Moje pytanie brzmi - czy to, że syn wiele rzeczy nazywa od pierwszej sylaby (adekwatnie i logicznie) jest jakąś patologią w rozwoju mowy czy nazewnictwo pierwszą sylabą jest cechą autystyczną? Czy jest szansa, że to przekształci się w "normalną" mową? Z drugiej strony synek mówi dwusylabowe wyrazy, np. mama, tata, baba, dziadzia, abuu (auto), agata i używa przecież prostych zdań.

MĘŻCZYZNA ponad rok temu

Witam!

Mowa dzieci, tak samo jak cały rozwój, przebiega według ustalonych faz, choć niewątpliwie ważne jest zwracanie uwagi w trakcie diagnozowania na indywidualne cechy, postepy rozwojowe i umiejętności dziecka.
Dzieci w wieku Pani synka potrafią już komunikować się znanymi słowami i chętnie uczyć się nowych. Z przedstawionej przez Panią krótkiej charakterystyki wynika, że synek ma dobre rozumienie pojęć, ale nie zawsze potrafi sprawnie posługiwać się mową. Może warto spróbować "wymuszać" na dziecku powtarzanie nowych słów, unikając odczytywania intencji malucha, co na pewno nie mobilizuje go do mówienia.

Odpowiadając na pytanie związane ze specyfiką rozwoju mowy u dzieci z autyzmem, to muszę stwierdzić, że nie ma jednego ustalonego modelu rozwoju mowy i posługiwania się nią przez maluchy z autyzmem. Powtarzanie pierwszych sylab wyrazu nie jest typowe dla autyzmu.

Pozdrawiam

0
Mgr Agata Majda Pedagogika, Olkusz
65 poziom zaufania

Witam
Słaby rozwój mowy czynnej w tym wieku jest częsty. Problemy mogą być różne: budowa aparatu mowy, nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy, problemy ze słuchem, kontekst społeczny czyli w jakim środowisku i czy praeidłowo dziecko jest uczone mowy, rozwój psychofizyczny, emocjonalny itd Dziecko z takim problemem powinno uczestniczyć w terapii logopedycznej.
Pozdrawiam AM

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty