Zapytaj lekarza

7 4 0 , 3 5 4

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Odwyk i detoks po amfetaminie

Witam! Pisałam tu dużo wcześniej na tematy "Czy się uzależniłam, i jak to ukryć?" i również "Jakie są objawy przedawkowania amfetaminy?", a pisze dlatego, bo jestem na odwyku już po detoksie. Przedawkowałam amfetaminę, kilka dni po otrzymaniu ostatniej odpowiedzi na moje pytanie. Ale co będę wam mówić rzeczy, które nie mają teraz sensu, no też mam pytanie. Co jest dalej po detoksie i jak długo będzie to trwało ten mój odwyk? Lekarze tam w ośrodku nie chcą mi nic powiedzieć, ale dlaczego nie wiem, więc pisze tu do Was z komputera mojej mamy. Długo nie brałam fety i nie chcę jej nawet widzieć, bo zrujnowała mi życie, ale przynajmniej są którzy chcą pomagać, jak ten portal, to jest dobre. Czy by się dało w miarę powiedzieć, co dalej i jak długo on będzie trwał? Proszę pomóżcie mi, bo to straszne jest uczucie - niewiedza czegoś. Oddana czytelniczka, czekam na w miarę szybką odpowiedź.

MĘŻCZYZNA ponad rok temu

Skuteczność terapii grupowych

Lek. Magdalena Kowalska
70 poziom zaufania

Witam!

W przypadku odstawienia amfetaminy, okres odwykowy można podzielić na 3 fazy.

W początkowym okresie abstynencji trwającym od kilkunastu godzin do kilku dni obserwujemy zaburzenia nastroju ze skłonnością do drażliwości, agresji i wybuchowości nieadekwatnej do sytuacji, prócz tego objawy typowe dla depresji, uczucie niepokoju i lęku połączone z intensywnym pragnieniem ponownego zażycia narkotyku. To pragnienie ustępuje po kilku godzinach, a w jego miejsce pojawia się męczliwość, znużenie oraz senność. Sen, trwający od kilku godzin do kilku dni, może być przerywany okresami czuwania, w czasie którego dochodzi do spożywania dużej ilości pokarmu. W tym czasie nie pojawia się głód narkotykowy.

Następnie jest faza środkowa -  trwająca od 1 do 10 tygodni, kiedy to obserwuje się normalizację snu, pojawia się dobry nastrój, a poziomy lęku i głodu narkotycznego są niskie. Po kilku dniach pozornej „normalności” rozpoczyna się okres intensywnego znudzenia, braku odczuwania przyjemności i energii do życia, pojawia się lęk. Dramatycznie narasta głód narkotykowy, często wyzwalany warunkowymi bodźcami sprzężonymi z euforią indukowaną przez psychostymulanty. Ryzyko nawrotu przyjmowania narkotyku jest bardzo duże.

Jeżeli w czasie najtrudniejszej trzeciej fazy, udało się wytrwać w abstynencji, nadchodzi ostatnia faza - wygaszania charakteryzująca się normalnym nastrojem. Pojawiają się okresowo przemijające epizody głodu narkotykowego, które ciągle mogą
prowadzić do nawrotu, chociaż prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest zdecydowanie mniejsze niż w środkowym okresie abstynencji.

Długość tych faz jest indywidualna, zależy od nasilenia uzależnienia (jak dugo trwał nałów), od motywacji uzależnionego, od otrzymywanego wsparcie itp.

Oby szło dalej, życzę wytrwania. I proszę pamiętać, najczęściej abstynencja narkotykowa jest przerywana w momencie powrotu do dawnego środowiska życia  i do dawnych zwyczajów.

Serdecznie pozdrawiam!

Lekarz w Klinice Neurologii i Epileptologii w Szpitalu im. prof. W. Orłowskiego w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy