Proszę o pomoc w pozbyciu się nadwagi

Wiek 29, wzrost 164 cm, waga 73 kg. Moja waga przez całe liceum i do IV roku studiów wahała się w granicach 53-58 kg. Później w ciągu dwóch miesięcy przytyłam kilkanaście kg (był to najprawdopodobniej skutek zażycia jednorazowej dawki mocnych leków hormonalnych), pozbycie się wagi na diecie 1200 kcal zajęło mi 3 miesiące. Od tego czasu do 1,5 roku temu ważyłam między 58-63 kg. Z początkiem zeszłego roku przez około 3 tygodnie nie mogłam prawie nic jeść, nie udawało mi się wcisnąć w siebie nic, poza jedną parówką lub dwoma jabłkami w ciągu dnia w ogóle nie chciało mi się jeść. Po tym okresie w ciągu następnego miesiąca przytyłam do 73 kg. Zrobiłam badania krwi, 5 ze zbadanych wskaźników było poza normą, ale mój internista zapewnił, że nie ma powodów do obaw, że to już wiek, w którym kobiety bardziej tyją. Od tego czasu do końca zeszłego roku walczyłam o utrzymanie tej wagi, było różnie, ponadto poprzednia praca, jeden posiłek w ciągu dnia ok. 18, ciągła ochota na słodycze, waga oscylowała 73-76 kg. Od 4 miesięcy jem 4-5 posiłków dziennie, regularnie zwiększyłam znacznie aktywność fizyczną, pomimo tego waga nadal jak zaklęta 72-74 kg. Jaki mogę popełniać błąd? Mój jadłospis dzisiejszy: śniadanie (7,30), 3 łyżki platków kukurydzianych, szklanka mleka 0,5%, drugie sniadanie - (9,30), kanapka z ogórkiem i pasztetem + nektarynka + kawa, 13,00 lunch kanapka jw. jabłko, obiad (17,000 mizeria z jogurtem naturalnym, 2 ziemniaki, kolacja 20,00 1 pieczywo ryżowe 1 marchewka). Pewnie jest to dużo. Praca biurowa po pracy, spacer 6 km, później zwykle obowiązki domowe. Na co powinnam zwrócić uwagę, pewnie popełniam masę błędów. Proszę o pomoc.

KOBIETA ponad rok temu

Dieta 1000 kalorii

Witam

Dieta odchudzająca w Pani wypadku powinna wynosić ok. 1700 kcal (zapotrzebowanie to ok. 2700 kcal).
Dzięki temu powinna Pani zrzucić ok. 1 kg tygodniowo.
Proszę jednocześnie zwiększyć aktywność fizyczną.
Minimum to 30 minut.

W praktyce do otyłości najczęściej przyczyniają się nieprawidłowe nawyki żywnieniowe oraz mała aktywność fizyczna.
Zdarzają się jednak przypadki, kiedy otyłość powstaje na tle zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu.
Otyłość może być wynikiem zaburzeń hormonalnych:
•    niedoczynności tarczycy, choroby Cuchinga (kora nadnerczy wydziela kortyzol w nadmiarze), niedoboru hormonu wzrostu, niedoczynności przytarczyc.

Otyłości mogą sprzyjać także niektóre ze stosowanych leków:
•    neuroleptyki (chlorpromazyna, haloperydol)
•    leki antydepresyjne (sole litu, doksepina, dezypramina)
•    leki przeciwpadaczkowe
•    sterydy, progestageny,
dlatego zawsze warto skonsultować się z lekarzem.

Piramida zdrowego żywienia (każdego dnia należy spożyć):
•    5 porcji produktów zbożowych (pieczywo, kasze, ryż, płatki zbożowe, musli), przy czym 1 porcja to: 1 kromka chleba, 3 łyżki ryżu, kaszy, makaronu, 2 łyżki płatków
•    4 porcje warzyw (w tym ziemniaków) - warzywa można spożywać praktycznie bez ograniczeń, przy czym 1 porcja to 100 g
•    1 porcję owoców (zgodnie z piramidą żywienia powinny to być 3 porcje, jednak przy diecie odchudzającej polecałabym ograniczenie się do 1 porcji), przy czym 1 porcja to 100 g owoców (np. 1/2 jabłka, pomarańczy, gruszki, 5 śliwek węgierek, bądź 7 truskawek)
•    mleko i przetwory mleczne 2 porcje (mleko, kefir, maślanka, jogurt, ser) - dobrze wybierać produkty odtłuszczone, w wersji "light", 1 porcja w tym wypadku oznacza: 1 szkl. mleka, kefiru, jogurtu lub 100 g sera twarogowego, lub 2 plasterki sera żółtego - należy jednak pamiętać, iż ser żółty jest bardzo kaloryczny
•    mięso, lub ryby lub nasiona roślin strączkowych 1 porcja, która odpowiada: 150 g ryby lub mięsa z kurczaka/indyka bez skóry. Część mięsa można zamienić na 40-50 g suchych nasion roślin strączkowych lub 2 sztuki jaj
•   tłuszcze - 3 porcje, przy czym 1 porcja to 1 łyżka oleju lub oliwy bądź 1 łyżka miękkiej margaryny.
Zalecałabym spożywanie 5 posiłków dziennie:
- śniadanie, obiad, kolacja jako posiłki główne, o większej kaloryczności,
- II śniadanie, podwieczorek - mniejsze, o mniejszej kaloryczności, w formie przekąsek.
Ostatni posiłek zalecałabym na 2-3 godziny przed snem.
Przynajmniej 1 posiłek powinien być ciepły. Nie można zapominać o śniadaniu.
Posiłki powinny być spożywane w spokoju, powoli.
Należy dokładnie żuć każdy kęs.
Od stołu dobrze jest odejść z niedosytem – uczucie sytości pojawia się dopiero po pewnym czasie.
Zastosowanie mogą mieć:
•    wyeliminowanie nadmiernej ilości tłuszczu w diecie (na rynku istnieje wiele margaryn tupu ''light'', które często mają nawet 3 razy mniej kalorii niż masło, gotowanie na parze, tradycyjne gotowanie jest lepsze od smażenia)
•    spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych (gruboziarnistych kasz, razowego makaronu, pieczywa ciemnego - wydłużają uczucie sytości)
•    włączenie do diety większej ilości warzyw i owoców
•    ograniczenie dodawanego cukru
•    ograniczenie ilości wypijanych napojów kolorowych, zjadanych słodyczy etc.
•    zamiana tłustych mięs na chude (szynkę z piesi kurczaka, szynkę gotowaną etc.)
•    włączenie do jadłospisu ryb

Pozdrawiam

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty