W jakim wieku najwcześniej można zdiagnozować ADHD?

W jakim wieku można najwcześniej zdiagnozować ADHD? Jakie objawy o tym świadczą?
KOBIETA, 29 LAT ponad rok temu

Skiba - ADHD kiedyś

Witam,
zwykle jest wiek szkolny, około 6-7 lat, zwykle w tym okresie, pojawia się potrzeba wysiedzenia w ławce szkolnej przez 45 minut i jest to rzeczywiście czas w którym najczęściej pojawiają się diagnozy ADHD, w kryteriach diagnostycznych także istnieje potrzeba danych z różnych środowisk, co jest dodatkowym powodem pojawiania się tych diagnoz własnie około 6-7 roku życia, kiedy dziecko pójdzie do szkoły. Jednak rzeczywiście, schorzenie ma także podłoże biologiczne, kwestia pewnych nadmiarowo reprezentowanych charakterystyk temperamentalnych i warto starać się o jak najwcześniejszą diagnozę, właściwie nie określa się dolnego wieku. Jeśli chodzi o objawy to są trzy główne kategorie: brak uwagi, nadmierna aktywność, impulsywność, oczywiście ich objawy są zmienne w zależności od wieku. Jednak jeśli uważa Pani, że pani dziecko może cierpieć na ADHD, bądź być nim zagrożone warto skonsultować się z dobrym psychologiem dziecięcym, który będzie w stanie określić nasilenie pewnych cech oraz odnieść je do normy dla wieku, oraz co najważniejsze określić właściwy sposób oddziaływania, bo interwencja im wcześniejsza tym lepsza. Pozdrawiam.

Psycholog posiadający specjalizację z psychologii klinicznej oraz neuropsychologii.
0

Witam. Pani pytanie budzi mój niepokój. Jestem zwolennikiem poglądu, że im młodsze dziecko tym łatwiej o pomyłkę. Dlatego uznaję, że diagnoza powinna być stawiana tak późno jak to tylko możliwe (aby z kolei nie doszło do zaniedbania leczenia). Jednocześnie mam świadomość, że poglądy specjalistów na ten temat bywają bardzo różne. Ja reprezentuję tylko jeden z tych poglądów. Kryteria diagnostyczne bez problemu znajdzie Pani w internecie. Pozdrawiam

0

Najczęściej diagnoza jest stawiana w wieku szkolnym, jednak muszą zaistnieć określone objawy już we wczesnym dzieciństwie, by taka diagnoza mogła zostać postawiona (takie jak: nieustanny ruch, trudność "usiedzenia w miejscu", zaburzenia rytmów spania, jedzenia, opóźniony lub przyspieszony rozwój mowy, trudności w nabywaniu doświadczenia-dziecko nie uczy się na błędach itp).

Psycholog i psychoterapeuta. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty