Zapytaj lekarza

7 3 6 , 7 2 7

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Zespół Lowna-Ganonga-Levine'a u młodego człowieka

Witam, chciałabym uzyskać podstawowe informacje od lekarza specjalisty kardiologa i sugestie dalszego postępowania w n/w sytuacji. Mój 22-letni syn poddał się badaniu EKG spoczynkowe. Zaniepokoiło go uczucie kołatania serca, częstych uderzeń. Na opisie EKG lekarz napisał: czynność serca: 61/min; rytm zatokowy prawidłowo częsty. PQ 117ms skrócone - zespół LGL. Sinistrogram. Do oceny z badaniem klinicznym. Dodam, że syn aktywnie spędza życie: studiuje w trybie dziennym na UW, pracuje na pół etatu w banku w godzinach nocnych; gra w tenisa, jeździ na nartach, chodzi na siłownię. Dotychczas nie powiły się żadne niepokojące objawy choroby serca czy innych narządów. Od urodzenia miał za niski czynnik (??) krzepliwości krwi i w szpitalu w dniu urodzenia podano lekarstwa, zahamowano coś co nazwano krwotokiem. Syn jest alergikiem. Aktualnie nie leczonym; doraźnie w czasie silnych objawów typu: łzawienie czy silna blokada nosa jakby obrzęk w górnej części nosa - podaję mu lekarstwa zapisane przez lekarza alergologa. Zwracam się z prośbą o pomoc w zrozumieniu problemu i sugestie o dalszym postępowaniu. Czy chodzi o wadę serca, czy o chorobę nabytą czy o jakąś dysfunkcje chwilową. Jak mu pomoc i w jakim kierunku iść. Pozdrawiam i z góry dziękuję. Agnieszka Sz. z Białej Podlaskiej
MĘŻCZYZNA, 23 LAT ponad rok temu

Czym różni się EKG od Holtera EKG?

EKG i holter EKG to badania serca. Czym się charakteryzują? Jakie są różnice między nimi? Na ten temat wypowiada się specjalista - kardiolog dr Piotr Gryglas.

Lek. Marta Hat
71 poziom zaufania

Witam! Zespół LGL (czyli Lowna-Ganonga-Levine'a) należy to tak zwanych zespołów preekscytacji. Oznacza to, że impuls elektryczny pobudza mięsień sercowy przedwcześnie, co jest widoczne w badaniu EKG jako skrócenie odstępu PQ, a może powodować dolegliwości typu kołatania serca, kłucie w okolicy serca, tachykardię, czy napadowy częstoskurcz nadkomorowy. Występowanie tego zjawiska jest najprawdopodobniej związane z występowaniem dodatkowej drogi przewodzenia impulsów elektrycznych w sercu (nie jest w pełni ustalony przebieg drogi). Impuls przechodzący drogą alternatywną omija fizjologiczne przejście i prowadzi do wyżej wymienionych zjawisk. Zespół ten zwykle nie wymaga leczenia. Jeżyli dolegliwości są uciążliwe i powodują znaczący dyskomfort należy skonsultować się z kardiologiem i rozważyć zasadność zastosowania leczenia farmakologicznego. Pozdrawiam

Pracownik Szpitala Specjalistycznego im. dr Józefa Babińskiego w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy