Zapytaj lekarza

7 1 6 , 4 9 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czy witamina D może powodować takie objawy?

Witam, mój poziom wit D wynosi 7,65 ng/ml. Czy niedobór może być przyczyną fascykulacji które się pojawiły na całym ciele? 2 neurologów wykluczyło SLA i inne choroby neurologiczne. Jednego tylko zapytałem o to ale stanowczo zaprzeczył ("witamina D to za kości odpowiada" usłyszałem). Jednakże postanowiłem jeszcze tutaj zapytać. Z góry dziękuję za odp.
MĘŻCZYZNA, 30 LAT 2 miesiące temu

Udar - kiedy wezwać karetkę?

P { margin-bottom: 0.21cm; } Jednostronna bezwładność, drętwienie kończyn, niewyraźne mówienie i problemy ze zrozumieniem mowy, ostry ból głowy ? to objawy udaru mózgu. Istnieje kilka objawów poprzedzających udar, będącymi sygnałami ostrzegawczymi.

Redakcja abcZdrowie
82 poziom zaufania

Witam, to prawda, że za uregulowanie gospodarki wapniowo-fosforanowej w organizmie odpowiada witamina D3 – jednak nie tylko taka jej rola. Ciekawy jest fakt, że głębokie niedobory tego prohormonu mogą zwiększać ryzyko zachorowalności na niektóre choroby autoimmunologiczne – np. stwardnienie rozsiane czy reumatoidalne zapalnie stawów. Norma dzienna wynosi 800-2000 j.m. – w Pana przypadku zalecana jest kontrola lekarska, by indywidualnie ustalić taką dawkę, która szybko wyrówna ten drastyczny niedobór. Zawartość witaminy D3 w pańskiej krwi jest zdecydowanie za niska – normy mówią o 30-50 ng/ml dla osób dorosłych. Preparaty multiwitaminowe czy tran będą niewystarczające – konieczne jest włączenie suplementacji witaminą D3, którą należy przyjmować podczas posiłku, (jest rozpuszczalna w tłuszczach) by zapewnić jej najlepszą przyswajalność. O normach przeczyta Pan w naszym artykule, zachęcam do lektury: https://portal.abczdrowie.pl/dlaczego-warto-suplementowac-witamine-d. Warto również wiedzieć, że organizm ludzki wytwarza witaminę D3 dzięki promieniom słonecznym, jednak z uwagi na klimat, w jakim żyjemy, taka ilość jest niewystarczająca. Odnosząc się do Pana pytania – niestety jest prawdopodobne, że tak znaczny niedobór witaminy D3 powoduje dolegliwości ze strony układu nerwowego, w tym fascykulacje, zwłaszcza, że specjaliści wykluczyli choroby takie jak SLA i inne. Jak wspominałam, witamina ta nie tylko wpływa korzystnie na właściwą mineralizację kości, ale również odpowiada za właściwe funkcjonowanie układu szkieletowego oraz nerwowego i skurcze mięśni (w tym serca). Więcej w naszym artykule: https://zywienie.abczdrowie.pl/czym-jest-witamina-d. Jej nieprawidłowa podaż powoduje znaczne niedobory układu immunologicznego, zwiększając naszą podatność na infekcje, a długotrwały stan niedoboru tej witaminy może zwiększać ryzyko pojawienia się niektórych nowotworów oraz prowadzić nawet do zaniku mięśni. Sugeruję więc jak najszybsze rozpoczęcie suplementacji w oparciu o wyniki Pańskich badań. Proszę również pamiętać o innych metodach pozyskiwania witaminy D – ekspozycji na słońce (zwłaszcza w sezonie wiosenno-letnim) oraz odpowiedniej diecie. Więcej o źródłach prohormonu w naszej infografice: https://portal.abczdrowie.pl/jak-dostarczac-witaminy-d-organizmowi. Istotne jest kontrolowanie poziomu witaminy – proszę pamiętać o badaniach kontrolnych, by mieć pewność, że kuracja daje rezultaty. Przypominamy, że udzielane informacje stanowią jedynie informację poglądową. W celu uzyskania diagnozy oraz zaplanowania leczenia, prosimy o zasięgnięcie osobistej porady lekarskiej.

Redakcja abcZdrowie.pl to zespół doświadczonych i zaangażowanych osób, z których wielu to eksperci z dziedziny medycyny, dla których dbałość o zdrowie to priorytet.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy