Zapytaj lekarza

7 4 0 , 5 3 5

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Otyłość w Polsce

Dzień dobry :)

Opisany przez Panią problem wynika z nieodpowiednio zbilansowanej diety oraz małej aktywności fizycznej. Gromadzenie się tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha może wynikać z typu budowy. Tutaj niezbędne będą ćwiczenia na tę partię ciała.

Najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta u dietetyka, który ułoży indywidualny plan żywieniowy dostosowany do potrzeb organizmu i preferencji smakowych.

Poniżej podaję kilka wskazówek dotyczących prawidłowej diety:
• Ważna jest regularność spożywania posiłków- 5 posiłków, co ok. 3 godziny, o stałych porach. Nie podjadać między posiłkami- ważne w uregulowaniu metabolizmu.

Produkty, które należy wykluczyć z diety:
 Słodycze i słodkie przekąski.
 Pieczywo cukiernicze.
 Słone przekąski, np. paluszki, chipsy, solone orzeszki.
 Fast-food'y, frytki.
 Dania gotowe, np. pierogi, knedle.
 Dania instant.
 Potrawy smażone.
 Słodzone napoje gazowane, wody smakowe.
 Alkohol, np. 0,5 l piwa to 250 kcal.
 Kawa (zwłaszcza mocna).

Źródła białka:
 mięso drobiowe (gotowane, duszone, pieczone bez tłuszczu),
 wędliny drobiowe,
 jajka (2 tygodniowo),
 Produkty mleczne: jogurty - najlepiej naturalne (zawierają mniej cukru niż owocowe), kefir, mleko (najlepiej 0,5%-1,5% - zawiera mniej tłuszczu niż na przykład 2%, a prawie tyle samo wapnia, możliwość wchłaniania witamin A, D, E, K), sery twarogowy chude.
Źródła węglowodanów złożonych:
 pieczywo razowe,
 kasze gruboziarniste,
 makarony (najlepiej razowe),
 ryż (najlepiej brązowy),
 otręby pszenne, płatki owsiane.
Produkty te pomogą utrzymać stały poziom cukru we krwi, zapewnią uczucie sytości oraz zmniejszą uczucie głodu (także ze względu na zawartość błonnika).

Ograniczyć, unikać:
o Pieczywo z dodatkiem karmelu, miodu.
o Pieczywo jasne.
o Makarony jasne.
o Kasze drobnoziarniste.
o Ziemniaki.

Źródła tłuszczów:
 oleje roślinne, np. oliwa z oliwek, olej lniany, słonecznikowy,
 awokado,
 pestki dyni, słonecznika,
 unikać spożywania margaryn.

Warzywa:
o Dodatek do każdego posiłku.
o Zawarty w nich błonnik zwiększa uczucie sytości.
o Powinny stanowić ok. 500 g.
o Najlepiej świeże (najmniejsze straty witamin), także gotowane krótko i w małej ilości wody, pieczone bez dodatku tłuszczu (lub niewiele).

Owoce:
o Maksymalnie 200 g ze względu na dużą zawartość szybko wchłaniających się cukrów.

Napoje:
• ok. 1,5-2 litrów wody mineralnej niegazowanej,
• opcjonalnie zielona herbata, herbatki ziołowe i owocowe.
Techniki kulinarne:
• Polecane: gotowanie na parze (pozawala na „zaoszczędzenie” witamin i składników mineralnych, traconych w czasie obróbki kulinarnej), pieczenie, duszenie, gotowanie.
• Niezalecane: smażenie, duszenie z dużą ilością tłuszczu.

Proszę również wprowadzić umiarkowaną i regularną aktywność fizyczną. Będzie ona nie tylko sprzyjała utracie kilogramów, ale również będzie źródłem zadowolenia z siebie.

Serdecznie pozdrawiam,
Beata Bondyra
DIETOLOGIKA

0

Dzień dobry,
zdaje sobie Pani sprawę, jakie błędy żywieniowe popełnia a to dobry początek do redukcji wagi. Radzę odwiedzić dietetyka lub psychodietetyka, który pomoże Pani zrozumieć, gdzie tkwi problem i jak znaleźć siłę na wprowadzenie nowych nawyków.
Pozdrawiam

Dietetyk, psychodietetyk. Członek Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej.
0

Dzień dobry,

Oprócz zbilansowanej diety oraz aktywności ruchowej warto pomyśleć o nieinwazyjnych zabiegach z zakresu medycyny estetycznej, które ,,wspomogą" cały proces. Zabiegi mają na celu rozbicie tkanki tłuszczowej oraz upłynnienie jej i usunięcie z organizmu w naturalnych procesach metabolicznych. W szczególności polecam połączenie technologii fali akustycznej i ultradźwiękowej w zabiegu o nazwie Liposhock oraz nowoczesne fale radiowe w urządzeniu Maximus. Zabiegi są bezpieczne a efekty naprawdę zadowalające.
Zapraszam na darmową konsultację.

Pozdrawiam serdecznie.

0

W tym momencie posiadam zbyt mało informacji na Pani temat, aby ustalić konkretny jadłospis. Skuteczna dieta powinna być dobrana pod względem Pani zapotrzebowania energetycznego. Musiałabym zebrać wywiad żywieniowy i zdrowotny. Jeżeli byłaby Pani zainteresowana zachęcam do kontaktu drogą mailową. Z pewnością jednak powinna Pani skupić się na regularności posiłków (5 posiłków dziennie w odstępach ok. 3h), bez dodatkowego dojadania pomiędzy wyznaczonymi godzinami.
Dzień należy zaczynać od pełnowartościowego śniadania. W ten sposób od rana pobudzamy swój organizm do działania, przyspieszamy przemianę materii i każdy kolejny posiłek będzie lepiej trawiony. Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Ważne, aby posiłek był pełnowartościowy, bogaty w węglowodany złożone, które stanowią główne źródło energii. Polecam produkty pełnoziarniste, które są wolno trawione, stopniowo uwalniają glukozę do krwiobiegu, nie następuje gwałtowny skok cukru, a my na długo odczuwamy sytość. Takie śniadanie poprawi również koncentrację, samopoczucie i zniweluje senność. Ważnym składnikiem śniadania jest także białko, ponieważ na jego strawienie organizm zużywa spore ilość energii. Pamiętajmy także o owocach i warzywach. Dostarczą one niezbędnych witamin oraz składników mineralnych.
Kolejne posiłki powinny być zjadane w odstępach około 3h. Nie powinniśmy dopuszczać do wielkiego głodu. W przeciwnym wypadku po powrocie do domu ,,opróżnimy pół lodówki’’. Spożywanie dużych porcji przyczynia się do gwałtownego wydzielaniu insuliny, która sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej.
Ostatni posiłek należy spożywać ok. 2-3h przed snem. Nie trzymajmy się stereotypowej godziny 18:00 przeznaczonej na ostatni posiłek, ponieważ chodząc późno spać i tak skusimy się na niezdrową przekąskę. Kolacje powinny być dość lekkie i nie zawierać dużej ilości węglowodanów.
Powinna Pani również pić od 1,5 do 2 litrów wody dziennie, najlepiej pomiędzy posiłkami, aby zapewnić wystarczającą ilość płynów w organizmie. Należy unikać potraw smażonych i tłustych oraz żywności typu fast food. Można dowolnie stosować przyprawy i zioła aromatyczne, ale ograniczać sól.
Unikamy również cukru, słodyczy a także żywności silnie przetworzonej typu instant, parówki, pasztety itp. Należy czytać etykiety. Zawsze należy zwracać uwagę nie tylko na wartość kaloryczną, ale także na zawartość tłuszczów nasyconych, cukrów i sprawdzać, czy produkt zawiera mało sodu.
Wprowadzi Pani w życie wszystkie moje zalecenia. Mam nadzieję, że przyniesie to pożądane efekty.
Jeżeli chciałaby Pani podejść do sprawy jeszcze bardziej profesjonalnie to proponuje ułożenie indywidualnej diety. Wymaga to jednak zebrania wywiadu żywieniowego i zdrowotnego. W tym celu zaprosiłabym Panią na konsultację dietetyczną. Pacjentów przyjmuję w Warszawie. Jeżeli nie jest Pani z Warszawy prowadzę również konsultacje online.
W razie dodatkowych pytań lub chęci ułożenia indywidualnej diety zachęcam do kontaktu:
tel. 506225670 lub joanna.wasiluk@o2.pl
Pozdrawiam
Mgr Joanna Wasiluk
Dietetyk

Specjalista w zakresie dietetyki.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy