Zapytaj lekarza

7 4 2 , 0 2 1

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jaka dieta dla bardzo zapracowanej osoby?

Witam! Mam na imię Iwona, mam 38 lat, moja waga przy wzroście 164 to 90 kilogramów. Jaka byłaby najlepsza dieta dla mnie? Zaznaczam, że jem 3 posiłki dziennie. 1 zaczynam o godz. 13, a kończę o 20. Obecnie pracuję i nie zawsze mam czas coś przygotować. Pozdrawiam

KOBIETA, 38 LAT ponad rok temu

Dieta śródziemnomorska a serce

Dieta śródziemnomorska dostarcza organizmowi odpowiednią ilość tłuszczu, energii, błonnika oraz wiele witamin i składników mineralnych. Zawiera dużo warzyw, owoce, ryby morskie, a główne źródło tłuszczu w tej diecie stanowi oliwa z oliwek. O jej wpływie na nasze zdrowie opowiada prof. dr hab. Zbigniew Gaciong, internista.

Witam,

Pani BMI wskazuje na otyłość. W tym przypadku należy jak najszybciej zmienić swój styl życia i odżywiania. Otyłość jest przyczyną wielu chorób metabolicznych, przede wszystkim cukrzycy, nadciśnienia tętniczego i chorób układu krążenia. Aby zmniejszyć ryzyko choroby należy zadbać o prawidłową masę ciała.

Oto kilka podstawowych zaleceń, które pomogą Pani przejść na zdrową dietę.
- Należy spożywać 4-5 posiłków dziennie. Powinny być małe objętościowo i częste, co 3-4 godziny. Zawsze należy jeść śniadanie i to najpóźniej godzinę po wstaniu z łóżka. Jest to bardzo ważne, aby przyspieszyć metabolizm na cały dzień. Częste spożywanie posiłków pozwoli na regularne dostarczanie swojemu organizmowi pozywania, którego potrzebuje i pozwoli uniknąć przejadania się (szczególnie wieczorem). Ostatni posiłek spożywać 2-3h przed snem.

- Proszę pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów, około 2 litrów dziennie. Powinna to być niegazowana, niesmakowi woda mineralna; herbata zielona, czerwona, biała i owocowa oraz herbaty ziołowe. Proszę unikać picia słodkich i gazowanych napoji, nektarów, mocnej kawy i mocnej herbaty. Należy zwracać uwagę na to, aby sok owocowy zawierał 100% owoców i nie miał dodanego cukru. Sok należy traktować jako mały posiłek np. drugie śniadanie.

- Codziennie i do każdego posiłku należy dodawać warzywa w każdej postaci (surowe, gotowane, grillowane czy pieczone). Nie należy również unikać pełnoziarnistych produktów zbożowych (kasze, ryż, makaron pełnoziarnisty, pieczywo pełnoziarniste). Powinna Pani zwiększyć spożycie ryb- około 2 razy w tygodniu.

- Ograniczyć spożycie soli (produkty typu instant, przekąski), cukrów prostych (słodyczy, słodkich napojów, słodkich bułek), tłuszczów pochodzenia zwierzęcego (tłuste sery, mięso czerwone- 2x/tyd.) Należy unikać produktów typu fast-food oraz przetworzonych, gotowych dań, słonych, tłustych przekąsek.

- Spożywane produkty powinny być lekkostrawne. Należy unikać smażenia, które powinno być zastępowane gotowaniem, gotowaniem na parze, pieczeniem czy duszeniem.

- I najważniejsze należy zadbać o kondycję fizyczną. Powinna Pani być aktywna fizycznie przynajmniej 30 minut dziennie. Proponuję każdy rodzaj sportu, poczynając od spaceru do bardziej wytrzymałościowych ćwiczeń.

Powodzenia!

Dietetyk w poradni dietetycznej JeszFresh w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy