Trudności w koncentracji wzroku i trudności w komunikowaniu się u dwulatki

Moja córeczka ma 22 miesiące. W usg przezciemiączkowym wykonanym w czwartym miesiącu z powodu oczopląsu, który wtedy u niej wystąpił, stwierdzono wylew dokomorowy I stopnia. Okulistycznie stwierdzono dużą wadę wzroku (+8), nosi okulary na stałe, oczopląs się zmniejszył, ale nie minął całkowicie. Rozwijała się w granicach normy (pod opieka neurologa, który nie miał żadnych zastrzeżeń), jednak ostatnio niepokoją mnie następujące objawy: - słabo lub w ogóle reaguje na swoje imię - jest tak jakby "wycofana" w nowych miejscach, w miejscach, których nie zna potrafi tylko siedzieć, nie chce chodzić, rozglądać się. Czasami jej się to udaje i wtedy jest bardzo roześmiana. Ale najczęściej rezygnuje z poznawania nowego terenu - mówi kilkanaście słów i dwuwyrazowych fraz, ale tak jakby nieświadomie. Np. poprawnie nazywa zabawki, ale do mnie nigdy nie powiedziała "mama"/ Słowo "mama,tata", powtarza w kółko, jakby machinalnie - jest z nią słaby kontakt wzrokowy na odległość (tłumaczę to mocnymi szkłami) - potrafi godzinami bawić się sama i nic od nas nie chcieć.

Opowiada swoje historie, bawi się zabawkami przekładając je z miejsca na miejsce. Jedyne, co naprawdę kocha, to muzyka. Jak ją słyszy, ożywia się, tańczy (bardzo rytmicznie), ma swoje ulubione piosenki, jak je słyszy to się śmieje. Nieraz muzyka jest jedynym sposobem, by ją uspokoić. Ostatnio nauczyła się wyrażać bunt. Jak jest wściekła, uderza głową o podłogę, nabija sobie guzy, lub ciągnie się za włosy i wtedy krzyczy jeszcze bardziej. - w zasadzie wykonuje bardzo mało poleceń, sama nie daje żadnych, jak coś chce, prowadzi mnie za rękę. Nic nie pokazuje palcem, natomiast robi "pa pa" Z drugiej strony jest bardzo towarzyska, uwielbia towarzystwo innych dzieci, śmieje się do nich i zaczepia je. Nie mamy z nią żadnych problemów, ładnie śpi, wszystko je (choć nie chce w ogóle jeść sama). Ma dużą inicjatywę w wymyślaniu sobie zabaw. -\Śmieje się do wszystkich, zaczepia, zachęca do wspólnego tańca. Ładnie pokazuje części ciała i znane jej zwierzątka.

Proszę o poradę.

KOBIETA ponad rok temu

Witam serdecznie

Wada wzroku, którą Pani wymienia w liście jest znaczna i na pewno wpływa na przeżywane przez dziecko doznania sensoryczne i uczuciowe. Ograniczenie widzenia oraz jakość widzenia, nawet w okularach korekcyjnych, jest zdecydowanie różna od tego co dostrzegają osoby ze zdrowym wzrokiem. Może to wpływać na  odbiór i przeżywanie rzeczywistości, stąd może pojawić się niechęć do kontaktu z innymi osobami, trudności w koncentracji wzroku, trudności w komunikowaniu się. Badanie neurologiczne nie daje odpowiedzi na wszystkie pytania i dlatego  warto poszukać w najbliższej okolicy oddziału Polskiego Związku Niewidomych  i tam poprosić o konsultację z terapeutą wzroku, który podejmie terapię z dzieckiem i z Państwem ,jako rodzicami. Jeżeli mowa dziecka nadal będzie słabo się rozwijała proponuję spotkanie z logopedą i konsultację psychologiczną w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, położoną najbliżej Państwa miejsca zamieszkania.

Pozdrawiam.

0
Mgr Agata Majda Pedagogika, Olkusz
65 poziom zaufania

Witam
Proszę o swoich niepokojach powiedzieć lekarzowi na kolejnej neurologicznej wizycie. Poza tym dobrze byłoby skonsultować się z psychologiem, który ocenie poziom funkcjonowania córki.
Pozdrawiam AM

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty