Zapytaj lekarza

7 4 2 , 9 5 8

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Objawy niedoboru nasyconych kwasów Omega 3

Co się stanie, jeśli w naszej diecie zabraknie kwasów tłuszczowych omega-3? Obejrzyj film i dowiedz się, jakie są objawu niedoboru tego składnika. Wypowiada się dr Leszek Walentynowicz, internista.

Witam serdecznie,

oczywiście, że warto jeść chleb wieloziarnisty. Chleb taki może być wypiekany z dodatkiem ziaren, takich jak: słonecznik, pestki dyni, siemię lniane, sezam, soja itp. Ziarna te mają wysoką kaloryczność, więc taki chleb może mieć więcej kalorii niż zwykłe pieczywo białe, jednak są to ,,dobre kalorie'' pochodzące głównie z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 i omega-6, które pełnią bardzo ważną rolę w organizmie i muszą być dostarczane z pożywieniem.

Wybierając chleb warto zwrócić uwagę na jego nazwę. Chleb wieloziarnisty może być także wypiekany z mąki białej, która nie jest polecana. Należy wybierać chleby pełnoziarniste, czyli takie, które wypiekane są są całego ziarna, a więc razowe z mąki ciemnej.

Pieczywo z pełnego ziarna zawiera wszystkie elementy ziarna, w związku z czym jest bogatym źródłem błonnika, węglowodanów złożonych, witamin z grupy B oraz składników mineralnych. Chleb razowy jest dzięki temu bardziej syty, łagodzi apetyt, chroni przed otyłością, nowotworami, przyspiesza trawienie i likwiduje zaparcia.

Pieczywo białe wytwarzane z mąki oczyszczonej jest ich pozbawione i składa się głównie z białka oraz cukrów prostych, przez co jest bardziej kaloryczne i szybciej podnosi poziom cukru we krwi.

Najbardziej polecane jest pieczywo żytnie razowe na zakwasie, chleb graham, chleby z mąki razowej z dodatkiem ziaren i nasion, chleb orkiszowy, pumpernikiel.

Dla porównania w 100g:
Chleb żytni razowy: 223 kcal i 5,9 g błonnika
Chleb żytni razowy z soją i słonecznikiem: 244kcal i 6,5g błonnika
Pumpernikiel:          252 kcal i 6,4g błonnika
Chleb chrupki:        353 kcal i 6g błonnika
Chleb graham:       226 kcal i 5g błonnika
Chleb zwykły:         245kcal i 4,5g błonnika
Kajzerki                  296 kcal i 2,1g błonnika
Chleb tostowy:       305 kcal i 2 g błonnika
Chałka:                   333kcal i 2g błonnika

Dodatkowo polecam lekturę: zdrowe pieczywo.
Pozdrawiam

Dietetyk, współautorka książki pt. „Leki i pożywienie – interakcje”.
0

Dzień dobry, polecam chleby razowe na zakwasie. Do takiego chleba mogą być dodane m.in. nasiona słonecznika, sezam, siemię lniane. Prawdziwy chleb razowy powinien być ciężki i zbity. Pieczywo lekkie i "napompowane", to najczęściej pieczywo pszenne zabarwione np. karmelem. Jest to imitacja prawdziwego chleba razowego i posiada mniejsze wartości odżywcze.

Po przepisy i wskazówki żywieniowe zapraszam na moją stronę
www.diet-coaching.xaa.pl
Pozdrawiam, Dietetyk Patrycja Sankowska

Dietetyk medyczny. Absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy