Co robię źle? Dlaczego nie chudnę?

Nigdy nie zważałam na to, co jem. Z tego, co teraz obliczam, potrafiłam wrzucać w siebie ponad 2000 kcal dziennie. Ale nie tyłam - stałam w miejscu od 2 lat. Ważę 65 kilo przy wzroście 171 i chciałam schudnąć, no i jestem kobietą, mam 16 lat. Nie choruję na nic przewlekłego (no chyba, że liczy się alergia na kurz), a w mojej rodzinie nadwagi nikt nie ma, ale bardzo szczupłych osób także brak. Od 3 tygodni nie jem praktycznie w ogóle słodyczy, zapisałam się na trenowanie siatkówki, w domu robię różne ćwiczenia, staram się nie jeść 3 godziny przed snem, jem 5-6 małych posiłków dziennie, tak by wyszło 1100 kcal. Piję tylko wodę, około 2 litrów dziennie, a rano szklankę mleka 0,5%. Zazwyczaj jem: - rano szklankę mleka 0,5% + fitness chrupki do mleka - w szkole bułkę kajzerkę z serem topionym lub żółtym, czasami też mandarynkę (dzielę to na 8 godzin, by jeść na 3 razy, bo inaczej umarłabym z głodu) - obiad, np. kurczak na parze + ryż biały lub ziemniaki + groszek, kukurydza, czerwona fasolka albo coś takiego - wieczorem w odstępach jogurt i 2 kromki vasy i czasami jakiś owoc. Ćwiczę 4 godziny w tygodniu na dodtakowych treningach siatkówki, a w domu praktycznie codzinnie przez godzinę (brzuszki, nożyce i inne). Dlaczego moja waga w ogóle nie spada? Odchudzam się po raz pierwszy w życiu. Myślałam, że po 3 tygodniach ślinotoku przy patrzeniu jak koleżanki połykają czekoladki, chipsy i jedzą na każdej przerwie, będą jakiekolwiek efekty. Tymczasem zaczęły mnie już boleć mięśnie od ćwiczeń, a ani centymetr, ani waga, nie wskazują na jakąkolwiek poprawę. Wiem też, że na pewno nie mam tarczycy, a lekarz powiedział mi, że gdybym była chora, to bym tyła, a nie stała w miejscu niezależnie od tego, czy jem ponad 2000 kalorii i nic nie ćwiczę, czy jem tak jak teraz. Już nie wiem co robić. Chcę schudnąć jakieś 5 kg.
KOBIETA, 16 LAT ponad rok temu

Błędy w dietach odchudzających

Witam!

Twoja waga jest prawidłowa. Nie musisz się odchudzać. Jeśli chcesz zdrowo się odżywiać i stracić parę kilogramów, musisz zmienić swoje nawyki żywieniowe.

Bardzo dobrze, że jesz śniadanie. Jest to podstawowy posiłek dnia.

W szkole powinnaś jeść 2 posiłki, np. kanapkę z pełnoziarnistego chleba lub grahamki z dodatkiem chudej wędliny lub półtłustego/ chudego sera z warzywem, na drugi posiłek kefir naturalny/ maślankę lub serek homogenizowany i owoc. Powinnaś ograniczyć ser topiony i żółty, które zawierają duże ilości tłuszczu.Do każdego posiłku dodawaj warzywa!

Bardzo dobrze, że pijesz wodę. Możesz również pić herbatę owocową, zieloną, czerwoną lub białą. Czasami też czarną.
Od czasu do czasu możesz pozwolić sobie na coś słodkiego. Wybieraj jednak produkty zdrowe, np. baton z ziarnami, ciatka owsiane, owoce i inne.

Twoja waga może stać w miejscu z wielu przyczyn. Osobom szczupłym, bez nadwagi (takim jak Ty), trudniej jest chudnąć niż osobom otyłym bądź z nadwagą. Twój organizm nie ma zbyt dużego zapasu tłuszczu i nie bardzo chce się go pozbyć. Pamiętaj również, że waga nie świadczy o samej zawartości tłuszczu, ale i mięśni, które są od niego 2 razy cięższe.

Jeśli chcesz wiedzieć jak w rzeczywistości wygląda Twój skład ciała - jaki masz procent zawartości tłuszczu, mięśni i wody w organizmie - polecam wybrać się na badanie składu ciała za pomocą bioimpedancji elektrycznej. Takie badanie możesz wykonać w gabinetach dietetycznych.

Pozdrawiam.

Dietetyk w poradni dietetycznej JeszFresh w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty