Zapytaj lekarza

7 4 2 , 0 1 9

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Dieta dla otyłego dziecka

Witam. Mam 12 lat, 156 cm wzrostu i ważę 75 kg. Patrzyłam na swój wskaźnik BMI i wyszło, że mam otyłość 1 stopnia. Jestem zdołowana moją wagą, ponieważ inne koleżanki są chude, a ja gruba. Zaczęły mi się pojawiać rozstępy na piersiach i udach. Zależy mi, aby schudnąć z 10-15 kg jeszcze przed wakacjami, bo na dzień dzisiejszy wstydziłabym się rozobrać do stroju kąpielowego. Chciałabym być normalną dziewczyną, nie wyróżniającą się spośród innych. Nieraz już doświadczyłam smutnych sytuacji w szkole. Bardzo proszę o pomoc!

KOBIETA, 12 LAT ponad rok temu

Błędy w dietach odchudzających

Witam serdecznie!

Oceniając swoją masę ciała nie możesz brać pod uwagę wskaźnika BMI, ponieważ nie jest on odpowiedni dla dzieci, podobnie jak dla sportowców czy kobiet w ciąży. Do analizy masy ciała u dzieci stosuje się tzw. siatki centylowe. Według tego wskaźnika masz znaczną nadwagę, ale nie oznacza to że masz zastosować dietę odchudzającą. Jesteś na etapie dojrzewania, dlatego jest to zabronione. Ale polecam Ci modyfikację Twojej diety oraz wprowadzenie wysiłku fizycznego.

Na początku polecę Ci wizytę u lekarza oraz dietetyka. Być może Twoja nadwaga wynika z jakiejś dolegliwości chorobowej, o której nie wiesz, np. niedoczynności tarczycy. Lekarz na podstawie wywiadu oraz badania stwierdzi, czy jesteś zdrowa. Z kolei dietetyk pomoże w ustaleniu odpowiedniej dla Ciebie diety, rozumianej jako sposób odżywiania.

Może być również tak, że nadwaga jest u Ciebie związana z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi. Zastanów się, czy nie jesz zbyt dużo słodyczy, ciasteczek i drożdżówek, cukierków, lizaków, fast foodów czy też chipsów? Także soki owocowe wypijane w dużych ilościach mogą być przyczyną nadwagi oraz otyłości wśród dzieci (szczególnie te dosładzane cukrem i syropem glukozowo - fruktozowym, dlatego czytaj etykiety kupowanych produktów).

Posiłki najlepiej spożywaj w małej objętości i 5 razy na dobę. Nie będziesz odczuwała głodu, czy ochoty na coś słodkiego. Niech będzie w nich jak najwięcej warzyw. Jedz ryby, szczególnie morskie (np. łosoś, tuńczyk), chude gatunki mięs (kurczak, wołowina) i pełnoziarniste produkty zbożowe (ryż brązowy, makaron orkiszowy, pumpernikiel, grahamki). Ogranicz tłuszcz poprzez nie smarowanie pieczywa masłem czy margaryną. Zrezygnuj z dosładzania napojów cukrem. Tych kilka wskazówek wprowadzonych praktycznie do Twojej diety przyniesie korzyści w postaci normalizacji masy ciała.

Oczywiście nie zapominaj o sporcie. W cieplejsze dni nie siedź zbyt długo przed komputerem, a zaplanuj spacer czy gry zespołowe z rówieśnikami. Każdy sport jest dobry w utrzymaniu kondycji i dobrego samopoczucia.

Pozdrawiam

Specjalista ds. żywienia człowieka, dyplomowany dietetyk.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy