Zapytaj lekarza

7 1 3 , 8 1 2

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Dieta dla wegetarianki

Czy jest jakaś gotowa dieta odchudzająca którą może zastosować wegetarianin? Czyli taka, która nie wymaga spożywania mięsa ani ryb?
ponad rok temu

Mięso ekologiczne

Witam,

Nie ma gotowego szablonu diety wegetariańskiej, z którego mogła by Pani skorzystać. W tym celu powinna udać się Pani do dietetyka i poprosić o sporządzenie np. tygodniowego jadłospisu. W internecie działają liczne fora wegetariańskie, na których może Pani znaleźć propozycje dań jarskich. Istnieje wiele odmian wegetarianizmu, wykluczenie mięsa i ryb nie jest jedyną możliwością. Wyróżnia się:

laktoowowegetarianizm – polega on na wykluczeniu mięsa i ryb

laktowegetarianizm – w diecie dozwolone są wyłącznie: warzywa, owoce oraz mleko i nabiał

semiwegetarianizm (pescowegetarianizm) – z diety wyklucza się mięso, jednak nie trzeba rezygnować z: warzyw, owoców, mleka, nabiału, jaj oraz ryb - prawdopodobnie najbezpieczniejsza forma wegetarianizmu

weganizm –wyklucza się: mleko, jaja, mięso, ryby

witarianizm – w diecie dopuszczone są jedynie świeże warzywa i owoce

frutarianizm –frutarianie spożywają jedynie owoce, które same spadną z drzewa

makrobiotyzm –spożywana żywność musi być świeża, przetworzona w bardzo niewielkim stopniu, dozwolone jest spożywanie ryb i owoców morza.

Należy zawsze pamiętać, iż im więcej restrykcji w diecie, tym większe ryzyko niedoborów.
Dieta wegetariańska, jeśli nie jest dobrze zbilansowana może być uboga w ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki: Ca, Fe, Se, wit. D, wit. z grupy B – przede wszystkim wit. B12, B1.

Podstawę codziennego żywienia powinny stanowić: kasze, pieczywo i makarony (najlepiej pełnoziarniste). Doskonałym dodatkiem do kasz mogą być warzywa strączkowe (fasolka szparagowa, soja, bób – jako źródło białka). Owoce i warzywa powinny być stosowane jako dodatek do posiłków oraz jako przekąski. Jogurty, sery, mleko i inne przetwory mleczne najlepiej jest spożywać codziennie (najwięcej wapnia ma ser żółty). Oleje roślinne dobrze jest dodawać do dań, sałatek. Nasiona można spożywać jako formę przekąski, dodatek do sałatek, ciasteczek. Jajka można spożywać 3-4 razy w tygodniu (poza kurzymi warto wypróbować jaja przepiórcze, przy czym odpowiednikiem 1 jaja kurzego są 4 przepiórcze).

Ryby zalecane są w ilości minimum 3 razy/tydzień (korzystne będą ryby tłuste, zawierające kwasy omega-3: łosoś, makrela, śledź, tuńczyk). Smaczną przekąskę mogą stanowić suszone owoce. Pozdrawiam

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy