Wydaje się, że praca pielegniarki z dzieckiem z zespłem Aspergera nie powinna wykraczać poza standardowe zakresy obowiązków pielęgniarki.
Zespól Aspergera to łagodna odmiana autyzmu. Dziecko może wymagać wykazywać zaburzenia integracji sensorycznej, czyli nadwrażliwość lub podwrażliwość zmysłową. Dziecko z Aspergerem ma upośledzone umiejętności społeczne: jest mu trudno nawiązywać znajomości, może reagować nieadekwatnie do sytuacji towarzyskiej itd. Poza tym, mimo braku upośledzenia umysłowego, dzieci z Aspergerem są mało elastyczne w myśleniu i mają bardzo sprecyzowane, obsesyjne zainteresowania. Stąd moga wynikać trudności ale przede wszystkim w kontakcie, a raczej nie wpływają na samą sztukę pielgniarską.
Wymagać to może większej odporności, czujności, empatii, czasu ale sam Asparger większych nakaładów od pielęgniarki nie wymaga.

0
Mgr Monika Prus Psycholog, Lublin
57 poziom zaufania

Witaj,
Zespół Aspergera jest najłagodniejszą formą całościowych zaburzeń rozwoju. Choroba ta diagnozowana jest coraz częściej, a wiele dzieci z zespołem Aspergera jest uczniami ogólnodostępnych szkół. Zachowania dzieci z zespołem Aspergera interpretowane są często jako przejaw złego wychowania, dlatego zdarza się, że u dziecka w pierwszej kolejności może być rozpoznane ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) lub zaburzenia zachowania. Jednak — w przeciwieństwie do dzieci z zaburzeniami zachowania, które znają, ale łamią zasady współżycia społecznego — u dzieci z zespołem Aspergera w sferze rozumienia sytuacji społecznych, rozumienia motywów działania i uczuć innych osób występują znaczne deficyty, wynikające z odmiennego funkcjonowania mózgu.
W moim przekonaniu pielęgniarka pracująca z dzieckiem z taką diagnozą powinna mieć przede wszystkim wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dziecka z Zespołem Aspergera, tak aby wspólnie realizować proces terapii, aby oddziaływania były jednolite.
Z pozdrowieniami

0

Witam
Osoby cierpiące na zespół Aspergera mają zaburzone umiejętności społeczne: jest im trudno nawiązywać znajomości, reagują nieadekwatnie do sytuacji . Poza tym, mimo braku upośledzenia umysłowego, (często rozwój intelektualny jest powyżej przeciętnej) są mało elastyczne w myśleniu i mają bardzo sprecyzowane, obsesyjne zainteresowania. Opisuje się często jako ekscentryków. Zespół Aspergera jest często utożsamiany z autyzmem, jednak różnice są wyraźne, a osobom z Aspergerem jest łatwiej funkcjonować w świecie zewnętrznym. - Najistotniejszą różnicą definiującą osoby z rozpoznaniem Aspergera jest to, iż w dzieciństwie nie wykazują opóźnienia w obszarze rozwoju mowy, swobodnie posługując się językiem mówionym - choć może być on nietypowy, z bardzo wyszukanymi, specjalistycznymi zwrotami. Maluch z zespołem Aspergera nie chce bawić się w grupie, ponieważ dużą trudność sprawia mu dostosowanie się do obowiązujących reguł oraz zmieniającej się sytuacji (brakuje przewidywalnego schematu). Takie dziecko tworzy relacje w oparciu o własne zasady, np. mówi, kiedy ma na to ochotę, a nie wtedy, gdy powinno adekwatnie odpowiedzieć na zadane pytanie.
W przypadku zespołu Aspergera charakterystyczny jest także język, którego dziecko używa, często nieadekwatny do wieku, naszpikowany specjalistycznym słownictwem ze spektrum zainteresowań dziecka. Nierzadko w przypadku zespołu Aspergera mamy do czynienia nie tylko z brakiem zrozumienia relacji społecznych, ale także z problemami w kontakcie z otoczeniem wynikającymi z zaburzeń w zakresie integracji bodźców sensorycznych. - Rodzice często zgłaszają się zaniepokojeni nieodpowiednim odbieraniem informacji ze świata za pomocą zmysłów np. dzieci mogą być nadwrażliwe lub podwrażliwe na światło, dźwięk, dotyk, zapach, smak . Najlepiej zgłosić się z dzieckiem do Paradni Specjalistycznej , gdzie zostanie dokonana diagnoza i zaproponowana pomoc specjalisty. Pielęgniarka może pomóc we wczesnym okresie rozwoju dziecka w czynnościach pielęgnacyjnych, jeśli jest przeszkolona w zakresie tego zaburzenia, i pomóc zrozumieć potrzeby dziecka i na nie adekwatnie odpowiadać .Przydatna będzie bardziej pomoc specjalisty psychologa , który pomoże zrozumieć podłoże i funkcjonowanie dziecka.
Pozdrawiam
Anna Ręklewska

0

Trudno mi odpowiedzieć na takie pytanie, ponieważ zajmuję się psychoterapią. Takie pytanie należałoby skierować do osób zajmujących się stricte problemem Aspergera/autyzmu. Na pewno rola pielęgniarki nie jest tak duża, jak w przypadku upośledzenia umysłowego, porażenia mózgowego, czy np. autyzmu, gdzie dzieciom trudno jest samym podjąć różne czynności, jak np. higieniczne.
Zespół Aspergera daje szanse na nawiązanie kontaktu i normalne życie, pod warunkiem odpowiedniej stymulacji i opieki psychologicznej-pedagogicznej.
Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, więc trudno mi cokolwiek więcej powiedzieć. Pozdrawiam.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty