Witam. Autyzm to zaburzenia funkcjonowania w trzech sferach:
1. zaburzenia relacji społecznych – brak zainteresowania innymi ludźmi, brak empatii, nieodpowiedni dystans interpersonalny, brak współpracy z rówieśnikami, nieodwzajemnianie uczuć, brak uśmiechu, unikanie kontaktu wzrokowego, lęk, nieadekwatne zachowania pozawerbalne, np. mimika twarzy, pozy, dziwne grymasy, unikanie dotyku, samouszkodzenia, autoagresja;
2. zaburzenia komunikacji – brak reakcji na własne imię, niezdolność opanowania mowy lub całkowity brak mowy, ograniczone rozumienie poleceń, echolalia;
3. stereotypowe wzorce zachowań – wąski zakres zainteresowań, ograniczona aktywność, sztywność, opór wobec jakichkolwiek zmian w otoczeniu, preferowanie niezmienności i rutyny, trwanie w bezużytecznych czynnościach np. rozstawienie zabawek zamiast zabawy nimi, bawienie się godzinami sznurkiem, kółkiem od samochodu, fascynacja przedmiotami, a nie ludźmi, powtarzające się manieryzmy ruchowe, np. kiwanie się, kręcenie się wokół własnej osi.
To tak w skrócie. Opóźnienia w rozwoju mogą mieć różny przebieg i charakterystykę.
Jeśli obawia się Pan, że dziecko może być dzieckiem ze spektrum autyzmu, proszę zgłosić się do placówki specjalizującej się w diagnozie autyzmu.

Z wyrazami szacunku.
Anna Tońska-Szyfelbein, neurologopeda, logopeda wczesnej interwencji, terapeuta dzieci z autyzmem
http://www.logo-ped.gda.pl

0

Oto objawy, które mogą sugerować problemy rozwojowe u małego dziecka:
-niewłaściwy kontakt wzrokowy („uciekanie” wzrokiem, nienawiązywanie kontaktu, czasem może to być tylko Twoje „wrażenie”, że kontakt wzrokowy z dzieckiem jest zakłócony);
-opóźniający się rozwój mowy („rozmawiać” możesz już z niemowlakiem – to proste zabawy z naśladowaniem, któremu towarzyszy gaworzenie i uśmiech; standardowo rozwijające się dziecko w wieku 1. roku życia wypowiada słowa, a około 2 r. ż. proste zdania; z 3-latkiem możesz rozmawiać już dość swobodnie);
-słabsza relacja dziecka z otoczeniem (wrażenie czasowej lub stałej „nieobecności” dziecka, mniejsze zainteresowanie wspólną zabawą, mniejsze zainteresowanie osobami w otoczeniu, tzw. „grzeczne, ciche dziecko”);
-brak podążania przez dziecko za gestem wskazywania (dziecko nie patrzy na to, co mu pokazujesz i nie kieruje wzroku tam, gdzie Ty patrzysz);
-brak wskazywania tylko po to, żeby pokazać Ci, że jest czymś zainteresowane (dziecko może pokazywać rzeczy, które chce dostać, ale nie pokazuje rzeczy go interesujących, tylko po to, żeby się z Tobą tym podzielić. Może też pokazywać, ale nie kieruje przy tym wzroku na Ciebie, żeby sprawdzić, czy widzisz…)
To tylko wskazówki powinien Pan wykonać fachową diagnozę.
Proszę zadzwonić pod podany nr i zapytać gdzie w Zamościu można wykonać diagnozę.
Zamość, Specjalny Ośrodek Szkolno -Wychowawczy
(w Ośrodku utworzono oddziały dla uczniów z autyzmem)
ul. Śląska 45a, 22-400 Zamość
tel. / fax 084/ 639-25-25, 638-39-89
Pozdrawiam.

0
Mgr Agata Majda Pedagogika, Olkusz
65 poziom zaufania

Witam
Powinna Pani udać się z dzieckiem do psychologa dziecięcego oraz wykonać badania neurologiczne, badanie słuchu, logopedyczne i inne jeśli specjaliści coś zalecą. Pomocna moze być poradnia psychologiczno pedagogiczna czy lekarz pierwszego kontaktu.
Pozdrawiam AM

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty