Myślę, że takie wskazanie wynika wprost z przyczyn oraz objawów nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami w koncentracji uwagi. Umiejscowienie ucznia w pierwszym rzędzie ma na celu ograniczenie dystraktorów oraz pozwala nauczycielowi skuteczniej kontrolować reakcje i zachowania ucznia. Poważnych badań poświęconych temu zagadnieniu nie odnotowałem, związane to jest prawdopodobnie z trudnościami metodologicznymi, natomiast obserwacje pedagogów praktyków potwierdzają zasadność takiego działania.
W praktyce pedagogicznej stosuje się sadzanie ucznia "trudnego" np z ADHD w pierwszym rzędzie, ponieważ nauczyciel ma możliwość natychmiastowego reagowania na zachowania dziecka, może delegować mu dodatkowe zadania, umożliwiać mu większą ilość ruchu, poprzez angażowanie go w drobne czynności typu zebranie zeszytów itd. Ma to na celu podwyższania poczucia wartości u dziecka.
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Czy ADHD jest dziedziczne? – odpowiada Mgr Karolina Staniaszek
- Hiperkinetyczne zaburzenia zachowania u ucznia – odpowiada Mgr Magdalena Golicz
- Badania w celu diagnozy ADHD – odpowiada Dr Ewa Bujoczek
- Czy taka forma nauki u dziecka z ZA i ADHD jest odpowiednia? – odpowiada Redakcja abcZdrowie
- Czy z ADHD się wyrasta? – odpowiada Mgr Karolina Staniaszek
- Symptomy ADHD u ucznia w wieku gimnazjum – odpowiada Mgr Violetta Ruksza
- Jak radzić sobie z obecnością w klasie dziecka z ADHD? – odpowiada Mgr Bożena Waluś
- Jak wyciszyć ucznia z ADHD? – odpowiada Lek. Marta Mauer-Włodarczak
- Badania w kierunku ADHD u 8-letniego dziecka – odpowiada Mgr Beata Kuryk-Baluk
- Jak poprawić koncentrację uwagi u dziecka z ADHD? – odpowiada Lek. Marta Mauer-Włodarczak