Czy taka forma nauki u dziecka z ZA i ADHD jest odpowiednia?

Dzień dobry Syn lat 9 z ZA i ADHD. Ogromne problemy z koncentracją uwagi. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nauczyciel wspomagający. W szkole wziął udział w sprawdzianie wiedzy tzw.dyktandzie bieganym; dzieci biegały po klasie, należało przeczytać i zapamiętać zdanie z tekstu dyktanda, a następnie przebiec jakąś odległość i na swojej kartce po drugiej stronie sali zapisać to, co się zapamiętało. Syn został za to oceniony. Uważam, że taka forma sprawdzenia wiedzy u ucznia z orzeczeniem nie powinna mieć miejsca, w orzeczeniu wyraźnie wskazuje się na potrzebę wyciszenia i redukcji czynników dekoncentrujących. Jest uczniem piątkowym, z tego sprawdzianu dostał 2. Nauczyciele wychowawcy łącznie z pedagogiem trzymają równy front, uważają, że metoda jest świetna. Wg mnie jako jedna z metod nauczania może owszem, ale na pewno nie sposób na sprawdzenie wiedzy. Bardzo proszę o opinię w tym temacie.
KOBIETA, 47 LAT ponad rok temu
Redakcja abcZdrowie
98 poziom zaufania

Dzień dobry,

Rozumiem Pani obawy i niezadowolenie związane z metodą oceniania wiedzy Pani syna, która wydaje się nie być odpowiednia dla dziecka na spectrum autyzmu oraz z ADHD. Wskazania zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz posiadanie nauczyciela wspomagającego sugerują, że środowisko edukacyjne powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb Pani syna, w tym zapewnienia warunków sprzyjających koncentracji i minimalizowania czynników rozpraszających.

Zrozumienie specyfiki ADHD i wpływu, jaki zaburzenia koncentracji mogą mieć na proces edukacyjny, jest kluczowe dla nauczycieli wspomagających. Możliwe, że w zaistniałej sytuacji, wspomniany nauczyciel miał najlepsze intencje, dążąc do angażowania uczniów w aktywności, które mogą wydawać się motywujące i innowacyjne. Niemniej jednak, warto podkreślić, jak istotne jest indywidualne podejście do każdego ucznia, szczególnie w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych. Delikatne podzielenie się tą uwagą z nauczycielem może przyczynić się do lepszego zrozumienia potrzeb Pani syna i dostosowania metod nauczania w przyszłości. Warto podkreślić, że każda metoda nauczania i oceny powinna uwzględniać indywidualne potrzeby i możliwości uczniów, szczególnie tych z orzeczeniami.

Myślę, że warto podjąć dialog z nauczycielami i pedagogiem, przedstawiając swoje obawy i proponując alternatywne, bardziej dostosowane do potrzeb Pani syna metody oceniania. Proszę tłumaczyć, że ćwiczenie ukazało jedynie słuszność diagnozy, iż dziecko nie może się skoncentrować i zmierzyło poziom jego „niekoncentracji”, a nie rzeczywistą wiedzę i inteligencję.

Metoda "dyktanda bieganego" może być ciekawym urozmaiceniem zajęć, jednak jako forma sprawdzenia wiedzy może nie być odpowiednia dla dzieci z trudnościami w koncentracji. Być może zaszło tu nieporozumienie w odróżnieniu podtypu ADHD (z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi, z przewagą nadruchliwości i impulsywności oraz typ mieszany). Może rozpoczynanie rozmowy od podtypu, który występuje u Pani syna i związanych z tym potrzeb pomogłoby rozpocząć rozmowę, bez wywoływania w nauczycielach potrzeby obrony własnych kompetencji. Gdyby nastąpiła taka sytuacja, dialog mógłby stać się niemożliwy i uzyskanie jak najlepszych warunków nauki dla Pani dziecka utrudnione.

Zapraszam też do przeczytania:

https://portal.abczdrowie.pl/jak-wychowac-dziecko-z-adhd

https://portal.abczdrowie.pl/adhd

https://portal.abczdrowie.pl/leczenie-adhd

https://portal.abczdrowie.pl/praca-z-dziecmi-nadpobudliwymi

Życzę powodzenia i mam nadzieję, że uda się znaleźć zadowalające rozwiązanie dla Pani i Pani syna.

Przypominamy, że udzielane informacje stanowią jedynie informację poglądową. W celu uzyskania diagnozy oraz zaplanowania leczenia, prosimy o zasięgnięcie osobistej porady lekarskiej.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty