Jak odstawić Citaxin?

Mam zapisany lek Citaxin na zespół jelita drażliwego (stres i lęk go nasilają/powodują). Dawka 20 mg jeden raz dziennie z rana. Czy ten lek w takiej dawce można odstawić od razu czy stopniowo? Mam go brać wstępnie 3 miesiące.
KOBIETA, 27 LAT ponad rok temu

Badania krwi - trombocyty

Czy wiesz jakie funkcje pełni żelazo w twoim organizmie? Dowiedz się tego oraz sprawdź stężenie żelaza w twoim organizmie robiąc badanie krwi - lek. Łukasz Kowalski wyjaśni wszelkie szczegóły.

Redakcja abcZdrowie
82 poziom zaufania

Witam serdecznie!

Lek Citaxin zawiera substancję czynną o nazwie Citalopram. Należy do grupy leków nazywanych selektywnymi inhibitorami wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI). Są one stosowane przede wszystkim w zaburzeniach depresyjnych i lękowych.

Tego typu leków nigdy nie należy odstawiać nagle, gdyż nawet stopniowe zmniejszanie dawki może skutkować wystąpieniem objawów niepożądanych (zarówno ze strony organizmu, jak i psychiki). Odstawianie leków psychotropowych powinno odbywać się zawsze pod kontrolą lekarza, który rozpisze odpowiedni schemat redukowania dawki na kilka tygodni lub nawet miesięcy (zależnie od czasu stosowania).

Należy pamiętać, że lek ten zaczyna działać po 2-4 tygodniach, a maksymalną skuteczność osiąga po ok. 3 miesiącach. Leczenie należy kontynuować jeszcze wiele miesięcy po ustąpieniu objawów.

Stres oraz inne czynniki psychologiczne rzeczywiście odgrywają ogromną rolę w powstawaniu i przebiegu wielu chorób, w tym zespołu jelita drażliwego (ZJD, IBS). Oprócz odpowiedniej diety i stosowania leków usprawniających pracę układu pokarmowego kluczowa jest zmiana stylu życia, w tym obniżenie poziomu stresu. Jeśli nie jest Pani przekonana – co zrozumiałe – do długotrwałego zażywania Citaxinu, to warto skorzystać z pomocy psychoterapeuty. Psychoterapia pomoże Pani dotrzeć do przyczyn lęku i go przepracować oraz nauczyć się nowych sposobów radzenia sobie ze stresem, co z pewnością poprawi Pani samopoczucie – także fizyczne.

Częstą przyczyną ZJD są także alergie i nietolerancje pokarmowe oraz dysbioza flory bakteryjnej jelit, dlatego zachęcam Panią do pogłębienia wiedzy – np. poprzez lekturę poniższych artykułów:

https://portal.abczdrowie.pl/zespol-jelita-drazliwego

https://zywienie.abczdrowie.pl/dieta-w-zespole-jelita-drazliwego

https://portal.abczdrowie.pl/dysbioza-jelitowa

https://portal.abczdrowie.pl/nietolerancja-pokarmowa-a-alergia-pokarmowa

https://portal.abczdrowie.pl/nerwica

https://portal.abczdrowie.pl/psychoneuroimmunologia

https://portal.abczdrowie.pl/zaburzenia-psychosomatyczne

Pozdrawiam Panią serdecznie i życzę dużo zdrowia.

Przypominamy, że udzielane informacje stanowią jedynie informację poglądową. W celu uzyskania diagnozy oraz zaplanowania leczenia, prosimy o zasięgnięcie osobistej porady lekarskiej.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty