Jak przyspieszyć rozwój mowy u 4-latka?

Witam. Mam problem z 4 letnim chłopcem. Mówi niewyraźnie (pół roku temu przestał używać smoczka ( tzn. nie przychodził z nim do przedszkola , nie wiem jak w domu jest do tej pory rodzice się nie przyznają, co może mieć z tym związek) i w tym samym czasie przestał chodzić w pieluszce. Nie potrafi układać zdań. Mówi pojedynczymi "słowami". Robi histerię gdy mama go zostawia w przedszkolu. Trzyma się jej kurczowo mocno zaciskając pięści. Trzęsie się cały zaciskając zęby. Nie rozumie poleceń i zdań wykonywanych w książeczce. Ma problemy z trzymaniem kredki nożyczek. Zadania wykonuje bezmyślnie. Potrzebuje indywidualnego podejścia i mimo ciągłego tłumaczenia rzadko kiedy zdarza się że dobrze wykona zadanie. Nie rozróżnia kolorów. Wszystkie kolory nazywa niebieskim. Wyróżnia się bardzo na tle grupy. Mama natomiast nie widzi żadnego problemu. Co robić w tym przypadku? Jak pomóc dziecku i jak skłonić matkę do współpracy? Dziękuję za uwagę Pozdrawiam p. nauczyciel
KOBIETA, 27 LAT ponad rok temu

Na logopedę nigdy nie jest zbyt późno

Im wcześniej rozpoczniemy leczenie u logopedy, tym krócej terapia będzie trwać. Dlatego też nie warto z tym zwlekać, kiedy tylko zauważymy problemy z mówieniem u naszego dziecka, powinniśmy udać się do specjalisty. O tym, jak pomóc dziecku w prawidłwym mówieniu opowiada aktorka i logopeda Anna Powierza.

Dzień dobry.
Trzyletnie dziecko powinno wypowiadać już 500-100 słów i umieć budować pełne zdania. Dziecko, które ukończyło 4 lata powinno potrafić swobodnie się wypowiadać, także na temat swoich emocji oraz prowadzić mowę dialogową. Z tego, co Pani pisze chłopiec przejawia nie tylko opóźnioną mowę czynną, ale także bierną (nie rozumie poleceń, nie jest w stanie wykonać zadań). Z Pani opisu wynika także, iż dziecko jest niedojrzałe emocjonalnie ("robi histerię", "cały się trzęsie" i nie chce puścić mamy w czasie odprowadzania go do grupy przedszkolnej). Motoryka mała również rozwija się nieprawidłowo (ma problemy z trzymaniem kredek, nożyczek). Nie chce współpracować z nauczycielem, nie jest w stanie wykonać zadań pomimo podpowiedzi i tłumaczeń nauczyciela. Najprawdopodobniej chłopiec jest dzieckiem z opóźnieniem psychoruchowym. Warto było poddać do testom KORP (Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego), które dokładnie pokażą w jakich sferach i z jakim natężeniem dziecko ma opóźnienia. Przedszkola są pod opieką poradni psychologiczno-pedagogicznych, które mają w swoim zespole pedagogów, psychologów i logopedów. A gdyby zaprosić na obserwację dziecka i jego funkcjonowania specjalistę z takiej poradni, który mógłby porozmawiać z mamą, nakłonić ja do testów tak, by można było zdiagnozować dziecko oraz ułożyć plan pomocy dla niego. Proszę o tym najpierw porozmawiać z dyrektorem przedszkola, a na pewno znajdziecie Państwo jakieś dobre rozwiązanie i pomożecie chłopczykowi.

Z wyrazami szacunku.
Anna Tońska-Szyfelbein, neurologopeda, logopeda wczesnej interwencji, pedagog terapeuta,
http://www.logo-ped.gda.pl

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty