Zapytaj lekarza

7 2 8 , 5 8 1

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Surowe i smażone owoce a wartości odżywcze

Witam .Mam pytanie odnośnie surowej marchewki jakże jabłka . Pytanie , czy tak podane warzywa są wartosciowsze od postaci smażonej marchwii jak i jabłuszka ? Dziękuję za konkretną odpowiedz i życzę miłego po południa . 
KOBIETA, 22 LAT ponad rok temu

Dieta osoby chorej na cukrzycę

Jak powinna odżywiać się osoba chora na cukrzycę? Czy jej dieta musi być rygorystyczna? Na temat diety cukrzyka wypowiada się ekspert - prof. Krzysztof Strojek, diabetolog.

Witam Panią,

Surowe owoce i warzywa są zdecydowanie zdrowsze od smażonych. Po pierwsze smażąc wprowadza Pani dodatkowe tłuszcze a po drugie pod wpływem wysokiej temperatury produkty te tracą na wartości odżywczej Zostaje zniszczonych wiele termolabilnych witamin. Zalecam postać surową lub ewentualnie przygotowaną na parze przez krótki czas czy delikatnie zblanszowaną.
W razie dodatkowych pytań zachęcam do kontaktu:
tel. 506225670 lub joanna.wasiluk@o2.pl
Pozdrawiam
Mgr Joanna Wasiluk
Dietetyk

Specjalista w zakresie dietetyki.
0

Witam,

surowe warzywa i owoce praktycznie zawsze mają większą wartość odżywczą. Nie oznacza to jednak, że trzeba jeść tylko surowiznę. Ważne jest to, aby w ciągu dnia zjeść ok. 500g warzyw i 300g owoców w różnej formie.
Warto wiedzieć, że w przypadku marchewki po ugotowaniu zwiększa się jej indeks glikemiczny, co nie jest korzystne w przypadku cukrzyków, a także osób na dietach odchudzających się.

Pozdrawiam

Dietetyk specjalizujący się w żywieniu w chorobach cywilizacyjnych.
0

Witam. Tak, surowe warzywa i owoce zawierają więcej witamin (w procesie obróbki cieplnej niestety witaminy w pewnym stopniu ulegają zniszczeniu). Jednak nie zawsze trzeba spożywać owoce i warzywa tylko w postaci surowej. Można je np. ugotować na parze lub krótko piec w piekarniku, wtedy zachowają więcej wartości odżywczych niż podczas tradycyjnego gotowania w wodzie lub smażenia. Proszę także pamiętać, że marchewka oraz inne warzywa zawierają witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, a więc warto spożywać ją z dodatkiem tłuszczu, np. dodając olej do surówki. Pozdrawiam serdecznie i zapraszam na bloga www.zdrowapasja.blogspot.com.

Specjalista ds żywienia człowieka.
0

Witam.Surowe warzywa i owoce są zdrowsze, po obróbce cieplnej witaminy ulegają zniszczeniu.Nie świadczy to o tym że mamy spożywać je tylko w postaci surowej.
Pozdrawiam

Dyplomowany dietetyk. Przyjmuje w Poradni Dietetycznej w Grodkowie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy