Zapytaj lekarza

7 2 8 , 5 8 4

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Wartość odżywcza gotowanych warzyw

Dzień dobry! Bardzo lubię warzywa gotowane z rosołu(seler, marchew, pietruszka). Uważam, że są zdrowe. Podczas rozmowy z tatą, zwrócił mi uwagę, że taka włoszczyzna nie ma żadnych wartości. Gdybym przygotowała te warzywa na parze, były wartościową formą posiłku, a wyjęte z rosołu są pozbawione witamin, wyjałowione. Chciałbym się dowiedzieć, kto z nas ma rację. Dziękuję.
KOBIETA, 21 LAT ponad rok temu

Zanim zaczniesz odchudzanie

Nadejście wiosny i zbliżające się lato stają się motywacją wielu osób do zrzucania nadprogramowych kilogramów. Baszar El-Helou z Pracowni dietetycznej WANILIA, opowiada o tym, jakie kroki należy podjąć, by odchudzanie nie wyrządziło naszemu organizmowi negatywnych symptomów.

Witam serdecznie!

Gotowanie warzyw nie zawsze niszczy zawarte w nich witaminy. Jedne faktycznie niszczy, ale za wpływa na wzrost innych. Nie ma idealnej metody przyrządzania warzyw, dlatego należy przyrządzać je na różne sposoby.
Na gotowanie i wszelką obróbkę termiczną bardziej odporne są witaminy i substancje rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak witaminy A, D, E i K oraz przeciwutleniacze karotenoidy. „Journal of Agriculture and Food Chemistry” opublikował jakiś czas temu raport z którego wynika, że tradycyjne gotowanie w wodzie jest bardziej korzystne w przypadku marchwi, brokułów oraz cukinii aniżeli gotowanie na parze.
Natomiast witaminy z grupy B, a także witamina C, są bardzo mało odporne na gotowanie we wrzącej wodzie. Szczególnie, gdy są gotowane w otwartym garnku, a składniki są bardzo drobno pokrojone. Długotrwałe gotowanie negatywnie wpływa na wszystkie składniki rozpuszczalne w wodzie oraz wrażliwe na działanie wysokiej temperatury. Bardzo istotny jest czas gotowania.

Kilka zasad:
- warzywa należy gotować w niewielkiej ilości wody
- garnek powinien być przykryty
- warzywa zalewamy wrzątkiem- unikniemy większych strat witaminy C
- obierając warzywa należy starać się obrać je tak, by skórka była bardzo cienka (pod nią znajduje się najwięcej składników mineralnych- młode warzywa, np. marchewkę, można tylko dokładnie umyć szczoteczką, a następnie opłukać)
- nie płuczemy rozdrobnionych warzyw i owoców, ale zaraz po obraniu
- do gotującej się wody wsypujemy sól- zapobiega stratom witaminy C
- nie moczymy obranych warzyw- powoduje wypłukiwanie dużych ilości składników pokarmowych zwłaszcza tych rozpuszczalnych w wodzie

0
Ewa Kozłowska Dietetyk, Warszawa
82 poziom zaufania

Witam,

racja jest po środku, warzywa są zdrowe w formie gotowanej w wywarze i na parze ( witaminy i minerały nie są wypłukiwane do wywaru), polecam również surówki z marchwi i warzyw mieszanych - w tej formie zachowamy najwięcej wartości.

Pozdrawiam serdecznie

Dietetyk z ponad 20-letnim stażem. Kierownik Poradni Dietetycznej w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy