Zapytaj lekarza

7 3 7 , 1 1 6

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Wysoki poziom cholesterolu a dieta niskotłuszczowa

Witam,dzisiaj dowiedziałem sie że mam bardzo wysoki cholesterol,mam 36 lat i lekarz wspomniał o diecie nisko tłuszczowej. Prosze o więcej informacji,co mogę jeść a czego nie? Czy wizyta u lekarza dietetyka jest konieczna? Pozdrawiam Mariusz Kondraciuk
MĘŻCZYZNA, 36 LAT ponad rok temu

Anemia

Anemia nie powinna być kojarzona z bladym i chudym człowiekiem. Anemia to niedokrwistość, a cierpią na nią głównie kobiety! Sprawdź jakie są tego przyczyny.

Witam!
Wizyta u Dietetyka może rozwiać wiele wątpliwości i pomóc w zrozumieniu błędów żywieniowych oraz wprowadzeniu poprawnych nawyków żywieniowych. Jeśli chodzi o dietę niskotłuszczową, to zalecam zacząć od zmian w kuchni. Proszę zastąpić smażenie na tłuszczu- gotowaniem w wodzie, na parze, pieczeniem bez dodatku tłuszczu, grillowaniem oraz duszeniem bez obsmażania. Wskazane są: warzywa i owoce, chude produkty mięsne, chudy nabiał, margaryny wykazujące wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu, fitosterole (w olejach roślinnych i margarynach), orzechy, rośliny strączkowe, produkty zbożowe pełnoziarniste, oliwki, tłuste ryby morskie. Proszę wystrzegać się produktów tj. tłuste produkty pochodzenia zwierzęcego, słodycze, cukier, wysokosłodzone dżemy, masło, alkohol, smalec, majonez, tłuszcze piekarnicze, zabielacze do kawy, tłuste sosy, śmietana, ryby wędzone i smażone, biały chleb.
Pozdrawiam, Dietetyk Patrycja Sankowska

Dietetyk medyczny. Absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
0

Witam,
Aby zmniejszyć stężenie cholesterolu LDL, należy zastępować w diecie nasycone kwasy tłuszczowe (tłuszcze zwierzęce – tłuste produkty mleczne i mięsne) nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (oleje roślinne i miękkie margaryny). Trzeba maksymalnie ograniczać spożycie tzw. izomerów trans kwasów tłuszczowych. Głównym ich źródłem w diecie są częściowo uwodornione tłuszcze roślinne, występujące w tłuszczu cukierniczym, i – co za tym idzie – w wyrobach przemysłu cukierniczego i piekarniczego.W hipercholesterolemii zaleca się również ograniczenie spożycia cholesterolu pokarmowego, tj. takich produktów, jak żółtka jaj, podroby i wędliny podrobowe. Działanie zmniejszające stężenie cholesterolu LDL ma błonnik pokarmowy, szczególnie obecny w nasionach roślin strączkowych, owocach, warzywach i produktach zbożowych z pełnego przemiału (ciemne pieczywo z mąki z grubego przemiału, kasze: gryczana, jęczmienna, płatki owsiane). Dlatego należy w żywieniu kłaść nacisk na spożycie wymienionych produktów.Z olejów roślinnych godny polecenia jest olej rzepakowy, gdyż poza jednonienasyconym kwasem oleinowym (co jest ogólnie znane) zawiera wielonienasycony kwas tłuszczowy omega-3, jakim jest kwas alfa linolenowy. Inne wielonienasycone kwasy tłuszczowe z tej rodziny,, występują w tłustych rybach morskich, np. w śledziach, makrelach i łososiach. Stąd bierze się zalecenie spożywania tłustych ryb morskich przynajmniej dwa razy w tygodniu.


Czego unikamy : Należy więc unikać tłustych mięs i wyrobów wędliniarskich, takich jak pasztet, parówki, pasztetowa, salami, kiełbasy wiejskie, baleron i boczek. Wybierając produkty nabiałowe, należy uwzględniać te z małą zawartością tłuszczu lub odtłuszczone.
Osobiście włączyłabym do diety olej lniany lub siemię lniane. Jeśli chodzi o olej polecam spożywac go na surowo 2 razy dziennie rano i wieczorem, on bardzo ładnie obniża poziom cholesterolu.
Polecam kontakt z dietetykiem i ustalenie indywidualnej diety dla Pana .W razie chęci proszę o kontakt prywatnie ,chętnie pomogę.
Pozdrawiam ,
Anna Zientalska
666 614 666

0

Warto na pewno skorzystać z porady dietetyka. Na pewno będzie Pani łatwiej zapanować nad składnikami codziennego menu.
Zaleca się;
eliminację tłuszczu zwierzęcego na korzyść olejów roślinnych (nie jadamy masła, jadamy olej słonecznikowy, rzepakowy, z pestek winogron z oliwek).
Pestki słonecznika, dyni, siemię lniane warto dołączyć do diety.
Czosnek, awokado, warzywa strączkowe (groszek, fasola, soczewica...), soja, duża ilość warzyw zielonych (sałata, papryka, kiełki). Wzbogacić należy dietę w otręby, płatki owsiane górskie, płatki jęczmienne. kaszę jęczmienną, gryczaną, makarony pełnoziarniste, chleb pełnoziarnisty, żytni, bułki typu grahamki. Wyeliminować trzeba sery nisko tłuszczowe tj. pleśniowe, camembert, smażone sery, topione, żółte na korzyść serów odtłuszczonych. Jadamy sery twarogowe chude.
Całkowita eliminacja słodyczy z diety. Zalecam picie zielonej herbaty.Wyeliminowanie kawy pitej na czczo.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy