Zapytaj lekarza

7 3 6 , 9 1 0

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Wysoki poziom cholesterolu a wybór diety

Witam serdecznie mój mąż ma 32 lata ostatnio zostal poddany badaniom krwi I okazało się ze ma bardzo wysoki poziom cholesterolu zastanawiam sie co powinnam zrobic oprócz wyeliminowania czerwonego mięsa ,tłuszczy zwierzęcych by pomoc mu w jego obniżeniu
KOBIETA, 33 LAT ponad rok temu

Dieta śródziemnomorska a serce

Dieta śródziemnomorska dostarcza organizmowi odpowiednią ilość tłuszczu, energii, błonnika oraz wiele witamin i składników mineralnych. Zawiera dużo warzyw, owoce, ryby morskie, a główne źródło tłuszczu w tej diecie stanowi oliwa z oliwek. O jej wpływie na nasze zdrowie opowiada prof. dr hab. Zbigniew Gaciong, internista.

Witam serdecznie,
Oprócz zasad, które Pani wymieniła należy wprowadzić do diety:
-błonnik (w postaci pełnoziarnistego pieczywa, grubych kasz, otrąb pszennych),
-5 porcji warzyw i owoców dziennie,
-oleje roślinne (najlepiej olej lniany tłoczony na zimno lub olej rzepakowy)- przynajmniej 2 łyżki dziennie, np. do surówek czy sałatek,
-tłuste morskie ryby oraz owoce morza- jak najczęściej (ale nie wędzone czy smażone w panierce)-halibuta, śledzia, makrele, sardynki
-w ramach przekąsek orzechy, migdały.
Do smarowania pieczywa zamiast masła może Pani wprowadzić smarowanie pieczywa pastą ze zmiksowanego z czosnkiem avokado (avokado ma kwasy tłuszczowe, które pomagają obniżyć cholesterol, a czosnek allicynę, która działa podobnie.)

pozdrawiam
Karolina Czyrwik

0

Witam poza wyeliminowaniem produktów obfitujących w cholesterol warto jest też wprowadzić do diety produkty, które mają wpływ na jego obniżenie - są to produkty bogate w błonnik pokarmowy czyli pełnoziarniste produkty zbożowe, pieczywo, kasze, makaron, ciemny ryż, płatki owsiane, otręby, nasiona roślin strączkowych, warzywa zwłaszcza w formie surowej. Bardzo ważne są też produkty, które wpływają na podwyższenie dobrego cholesterolu, który tak jakby "sprząta" nasze żyły po tym złym, a są to tłuste ryby morskie - makrela, śledź, łosoś, tuńczyk, halibut. Oraz zdrowe tłuszcze roślinne tj. olej olej rzepakowy, olej lniany, oliwa, orzechy, pestki dyni.

0

Witam
Kwasy omega-3 i omega-6 korzystnie wpływają na poziom cholesterolu. Dziennie powinno się spożyć 2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego. W diecie powinno znaleźć się mięso chude( drób, cielęcina, wołowina ), ryby. Wykluczyć proszę potrawy smażone, tłuste, sosy, ograniczyć słodycze.
Pozdrawiam Julita Krawczyk

0

Witam. Poziom cholesterolu całkowitego można obniżyć spożywając produkty takie jak m.in. oleje roślinne (rzepakowy, oliwa z oliwek), ryby morskie, produkty bogate w błonnik (ciemne pieczywo, brązowy ryż, grube kasze, warzywa, owoce). Po więcej porad żywieniowych zapraszam na www.diet-coaching.xaa.pl Pozdrawiam, Dietetyk Patrycja Sankowska

Dietetyk medyczny. Absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
0

Witam. Warto wprowadzić do diety męża płatki i otręby owsiane np. płatki owsiane z mlekiem rano na śniadanie, otręby dosypywane do jogurtu na 2 śniadanie - obniżają one poziom niekorzystnej frakcji cholesterolu. Proszę postawić na większą ilość surowych warzyw, kasz, pieczywa pełnoziarnistego, oleje roślinne - olej rzepakowy, olej lniany, oliwa z oliwek. W walce z podwyższonym cholesterolem bardzo ważna jest również aktywność fizyczna i ograniczenie alkoholu.

Dietetyk z pasją. Prowadzi gabinet dietetyczny w Krakowie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy