Zapytaj lekarza

1 , 0 3 7 , 2 8 2

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Co jeść by zwalczyć anemię i schudnąć?

Mam 155cm wzrostu i warzę 54 kg :(. Więc myśle, że to za dużo kg. co tydzień chodzę na tańce (1,5godz) wieczorami czasem mi się zdarza biegać lecz to zależy od czasu. Co Pani poradzi? Co mam robić? I co jeść by zwalczyć anemię i by schudnać?
ponad rok temu

Parenting.pl

Parenting.pl to nowoczesny portal przeznaczony przede wszystkich dla obecnych i przyszłych rodziców, ale również dla osób zainteresowanych tematyką związanych z rozwojem i zdrowiem dziecka. Serwis posiada bogatą bazę treści.

Przy takim wzroście i obecnej wadze Pani BMI kształtuje się na poziomie 22,5 kg/m2 (czyli w normie), także ewentualne gubienie dodatkowych kilogramów miałoby w Pani przypadku wymiar jedynie estetyczny.

Jest Pani młodą osobą, której organizm wciąż się rozwija. Jeżeli koniecznie chciałaby Pani schudnąć, to myślę, że korzystne byłoby zapisanie się na zajęcia w klubie fitness. Znajdzie tam Pani mi.in zajęcia powodujące spalanie tkanki tłuszczowej (fat-burning- zajęcia na stepie pozwalające na większe spalanie tkanki tłuszczowej, TBC - zajęcia ogólnowzmacniające, ABF- z naciskiem na dolne partie ciała: brzuch, uda, pośladki, dance - trening w formie układu choreograficznego, magic bar- zajęcia z wykorzystaniem sztang, hantli).
Dieta pozwalająca na redukcję masy ciała powinna być niskokaloryczna. Nie wiem czy otrzymała Pani od lekarza zalecenie suplementacji diety jakimiś preparatami (np. żelaza)?
W diecie stosowanej w anemii istotne jest łączenie produktów zawierających żelazo z produktami zwiększającymi jego wchłanianie, czyli np.
na śniadanie można spożyć kajzerkę pełnoziarnistą 1 szt. (źródło wit. B12, żelaza) z pastą jajeczną ze szczypiorkiem i pietruszką (z 1 jajka, plasterka sera twarogowego półtłustego, szczypiorku i pietruszki do smaku). W tym przypadku żółtko jaja jest dobrym źródłem żelaza, szczypiorek i pietruszka zawierają witaminę C zwiększającą wchłanianie Fe. Do takiego zestawu można wypić szklankę soku porzeczkowego (rozcieńczonego w stosunku 1:1, czyli 100 ml soku + 100 ml wody) - porzeczki są dobrym źródłem witaminy C. Podobnie dobrym dodatkiem do takiego zestawu będzie papryka czerwona (dobre źródło witaminy C). Paprykę można spożywać w dużych ilościach ze względu na niewielką kaloryczność. Zamiast masła można stosować margarynę typu light (1 płaską łyżeczkę do kanapki) - 30% kcal mniej.

Korzystne mogą być chude wędliny (np. szynka gotowana), z tłustszych dobrze jest "wycinać" kawałeczki tłuszczu.

Sporo żelaza zawierają płatki owsiane. Dodatek mleka zwiększa wchłanianie tego pierwiastka.
Jako II śniadanie może Pani spożyć: jogurt naturalny 1,5% tł. z dodatkiem rodzynek i orzechów laskowych (w niewielkiej ilości), czy płatków kukurydzianych wzbogacanych w żelazo.
Do jogurtu mogą być także dodawane owoce. Najwięcej Fe zawierają: czarne porzeczki, poziomki, maliny, czarne jagody.
Sporo Fe zawiera także groszek konserwowy (sprzedawany jest także w mniejszych, poręcznych opakowaniach - może być formą urozmaicenia posiłków).
W ramach obiadu można przygotować np. chudą cielęcinę, wątróbkę,  czy wołowinę (dobre źródło Fe) z warzywami. Dobrym źródłem żelaza i witaminy B12 są kasze gruboziarniste (jaglana, gryczana, jęczmienna perłowa/pęczak).

Z ryb sporą ilość żelaza zawiera łosoś i sardynka, czy tuńczyk w wodzie. Do potraw warto dodawać koperek (sporo żelaza) oraz pietruszkę, szczypiorek (sporo Fe, witaminy C). Źródłem żelaza są również nasiona roślin strączkowych - mogą stanowić alternatywę dla mięsa, należy jednak pamiętać, iż żelazo to jest gorzej wchłanianie. Dodatkiem do dań może być także szpinak (np. zaprawiony odtłuszczonym jogurtem).
Jako przegryzkę może Pani wykorzystać np.: orzechy pistacjowe (najwięcej żelaza - aż 6,7 mg w 100 g), czy orzechy laskowe (3,4 mg/100 g) oraz pestki dyni (prawdziwy skarbiec żelaza - aż 15 mg/100g). Musi jednak pamiętać Pani o tym, iż orzechy i nasiona są kaloryczne (zawierają nawet do 600 kcal w 100g), dlatego należy zachować umiar. "Niegroźna" dla kaloryczności diety ilość to ok. 10-15 g  orzechów (mała garstka). 

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy