Problemy ze skupieniem i koncentracją u 10-latka

Mój 10 letni syn nie może się skupić brakuje mu koncentracji podczas nauki , robi zadania niedbale w pospiechu, często są nie dokończone. Jak pracować z dzieckiem co zmienić aby dziecko się koncentrowało było skupione na lekcji.
KOBIETA, 41 LAT ponad rok temu

Zespoły otępienne a depresja

W przypadku chorzeń otępiennych, np. alzheimerem, nasilenie objawów może wystąpić na skutek depresji. O zależności między zespołami otępiennymi a depresją wypowiada się psychiatra Agnieszka Jamroży.

Witam,
jest kilka zasad pracy z dzieckiem, które ma trudności ze skupieniem uwagi.
Należy ustalić szczegółowy plan pracy. Proszę zaobserwować po jakim czasie syn zaczyna mieć problem z wykonywaniem danej czynności i wtedy zaplanować przerwy. Biurko dziecka powinni być uporządkowane, najlepiej gdyby były na nim tylko niezbędne przedmioty (np.zeszyt, długopis). Ważne, żeby zadbac o ciszę (wyłączone radio, telewizor) i nie rozpraszać uwagi syna. Jeśli rodzic pomaga dziecku to polecenia, które wydaje powinny być krótkie i jak najbardziej zrozumiałe. Np. "otwórz książkę na 10 stronie"- dziecko otwiera, "przeczytaj polecenie pod tekstem" - dziecko czyta itp. Ustalony harmonogram pracy pomoże dziecku wykonywać zadania do końca, wyciszy chaos w jego pracy.
Natomiast jeśli chodzi o lekcje w szkole najlepiej porozmawiać z nauczycielem i ustalic wspólny front działań. Np. warto, zeby syn siedział w pierwszej ławce.W razie gdyby potrzebna była większa liczba wskazówek zachęcam do odbycia konsultacji w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

0

Dzień dobry,
dziecko przejawiające problemy z koncentracją uwagi powinno otrzymywać proste, jasne, najlepiej pojedyncze komunikaty na temat tego, co ma w danym momencie zrobić. Jeżeli polecenia zawarte w zadaniach domowych dziecka są zbyt skomplikowane, może Pani pomóc mu je zrozumieć dzieląc polecenia na prostsze fragmenty, których analiza krok po kroku pozwoli na rozwiązanie całego zadania. Ponadto, poszczególne pytania i polecenia mogą wymagać powtórzenia. Ważne by w danym momencie koncentrować uwagę dziecka na właśnie analizowanym aspekcie zadania (właśnie przez powtarzanie pytań/poleceń czy pokazywanie danych elementów). Bardzo ważne jest docenianie każdego osiągnięcia dziecka, chwalenie i radość z jego małych sukcesów (czyli każdej poprawnej odpowiedzi). Nie krytykujmy dziecka i nie podkreślajmy jego błędów czy niedbałości, doceniajmy je, a wzmocni to jego wewnętrzną motywację do działania. Należy zadbać o to by w otoczeniu dziecka nie znajdowały się żadne rozpraszające elementy. Niezwykle ważną sprawą jest konsekwencja w działaniu i plan pracy, według którego działa dziecko. Ważne by rozpoczęte rzeczy zostały przez dziecko skończone, a te zaplanowane - rzeczywiście wykonane. Nie powinniśmy wyręczać dziecka w jego zadaniach, a wspierać je, motywować i pomagać, ale zawsze tak, by dziecko czuło, że wykonane zadanie jest jego dziełem, że ma kontrolę nad tym, co robi i jest w stanie zrobić to dobrze. Pamiętajmy też o zaplanowaniu przerw na odpoczynek, by dziecko nie było nadmiernie zmęczone i znużone w trakcie odrabiania lekcji.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty