Z pewnymi cechami ludzie się rodzą (np temperament jest cechą wrodzoną), jednak rozwój np funkcji poznawczych czy zdolności można w pewien sposób stymulować. Ogólnie rzecz ujmując można stymulować rozwój, ale w zakresie możliwości dziecka (np. ktoś, kto urodził się bez dobrego słuchu i talentu muzycznego raczej nie zostanie wirtuozem skrzypiec niezależnie od tego jak wcześnie i jak dużo będzie ćwiczył, może jednak nauczyć się rytmiki i polubić muzykę- co by się nie zadziało, gdyby nie spróbował. Nie dowiemy się w czym malec jest dobry i co lubi, jeśli nie będziemy mu "podsuwać" różnych aktywności). Dzieci- szczególnie małe- najlepiej zapamiętują w zabawie, podczas eksperymentowania i w relacji z rodzicem (szczególnie adekwatnie chwalone). Często także chętnie powtarzają i potrzebują wielu powtórek udanych eksperymentów i zabaw. Wszelkie wspólne aktywności, w których malec będzie odkrywał prawa rządzące światem, nowe słowa, obrazy i doświadczenia budują jego inteligencję. Warto jednak pamiętać, by nie "przestymulowywać" smyka, zostawić czas na wypoczynek swobodną zabawę, pozostawiać mu obszar kreatywności i inicjowania aktywności.
Witaj - tak jest wiele takich ćwiczeń :) Lecz przed podaniem ich dziecku dobrze by było gdyby zbadał je pedagog :) prywatnie lub w poradni psychologiczno-pedagogicznej :)
Pozdrawiam serdecznie i życzę wszystkiego dobrego!
http://blog.psychopedagog.eu
http://facebook.com/gabinetdawidkk/
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Organizowanie czasu dla 10-latka – odpowiada Mgr Bogumiła Konieczna
- Jak można bawić się z 4-miesięcznym dzieckiem? – odpowiada Mgr Magdalena Brabec
- Jak stymulować rozwój przedszkolaka? – odpowiada Mgr Magdalena Golicz
- W jakim wieku zapisać syna na teakwondo – odpowiada Mgr Magdalena Golicz
- Kiedy dziecko powinno umieć mówić? – odpowiada Mgr Agata Pacia (Katulska)
- Prawdopodobieństwo zaburzeń pamięci i koncentracji u dziecka z zamartwicą urodzeniową – odpowiada Dr n. med. Maria Magdalena Wysocka-Bąkowska
- Chęć przyspieszenia rozwoju mowy u 22-miesięcznego syna – odpowiada Mgr Rafał Czarny
- Co robić, by ćwiczyć logiczne myślenie? – odpowiada Mgr Ireneusz Ślęzak
- Rola skojarzeń i efekty wizualne w kształceniu słuchu muzycznego dzieci – odpowiada Piotr Bochański
- Sposoby na poprawę procesu trawienia – odpowiada Lek. Małgorzata Horbaczewska
artykuły
Dysleksja - definicja, rodzaje, przyczyny, objawy, rozpoznanie, metoda Warnkego
Dysleksja u dzieci potrafi być czymś równie proble
Oczy, inteligencja i talenty. Oto cechy, które dziedziczymy po rodzicach
Cechy, które dziedziczymy po rodzicach Chyba każd
Jak dobrać zabawki dla dziecka autystycznego?
Dziecko autystyczne rozwija się inaczej niż jego r