Zapytaj lekarza

7 3 6 , 1 5 4

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Spożywanie pięciu posiłków dziennie

Powinniśmy spożywać 5 posiłków dziennie w każdym powinny być węglowodany złożone, białka i tłuszcze. Każdy z tych składników powinien stanowić 1/3 posiłku czy to prawda i ile to jest w przeliczeniu na porcję?
KOBIETA, 28 LAT ponad rok temu

Co jeść po wysiłku fizycznym?

Osoby, które rozpoczęły przygodę ze sportem zastanawiają się być może, co powinny jeść po zakończonym treningu. Obejrzyj nasz film i dowiedz się, jak powinna wyglądać dieta sportowca.

Racjonalne odżywianie powinno odbywać się właśnie wg. zasady, aby zjadać 4-5 posiłków w ciągu dnia w odstępach 3-4h.
Śniadanie powinno pokrywać 25% dziennego zapotrzebowania na energię, II śniadanie/ lunch 10-15%, obiad 30-35%, podwieczorek 10%, kolacja 20%. Czasem proporcje rozkładu posiłków w ciągu dnia musimy zmieniać ze względu na fakt, iż zwyczajnie nie jesteśmy wstanie zjeść obiadu o godz. 13-15 w pracy.
Jeśli chodzi o rozkład składników odżywczych to powinien on wyglądać następująco:
węglowodany (głównie złożone) powinny dostarczać 55-75% energii, białka powinny stanowić 10-15% dostarczanej energii, a tłuszcze 15-30%. Zarówno 1g białek jak i węglowodanów dostarcza 4kcal, a 1g tłuszczów 9kcal. Nie jestem wstanie podać ile w gramach dziennie należy spożywać, ponieważ jest to zależne od płci, wieki, rodzaju aktywności fizycznej i zawodowej, także od stanu zdrowia.
Z podanych przeze zapotrzebowań na dane składniki, jasno wynika, że każdy z nich nie stanowi 1/3 wartości diety.
Zakładając, że dieta dostarczy 2000kcal węglowodany powinny stanowić 275-375g, białka 50-75g, a tłuszcze 33-67g.
Zauważamy zatem, że największą część diety stanowią węglowodany powinny być one złożone, a więc pieczywo z pełnego przemiału, kasz, makarony pełnoziarniste, ryż brązowy, ale także warzywa, nasiona roślin strączkowych.
Proszę pamiętać, że podana kaloryczność diety 2000kcal to tylko przykład i ilość dostarczanych kalorii należy dopasować do swojego życia i stanu zdrowia.

0

Witam, proszę nie koncentrować się na liczeniu kalorii, bardziej wartościowym jest jakość produktów i ładunek glikemiczny ( nie indeks glikemiczny). Dieta powinna stanowić prewencję chorób cywilizacyjnych co za tym idzie, powinna regulować poziom cholesterolu, ciśnienia krwi, obniżać stężenie czynników prozapalnych, oszczędzać dynamikę pracy naszych narzadów. Proponuję więc 3 posiłki dziennie, zbilansowane, co zapewnia oszczędną pracę trzustki (prewencja cukrzycy typu drugiego), zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, proponuje w codziennej diecie: 40-50% weglowodanów, 30-35% tłuszczów, 15-20% białka. Przeliczanie kalorii może być nieco złudne, ponieważ każdy z nas ma inną podstawową przemianę materii, do dokładnego obliczenie jej nie wystarczy standartowy wzór 20kcal/kg, proszę zachować zdrowy rozsądek i wsłuchać się w swój organizm, pozdrawiam

0

Witam
Rzeczywiście powinno spożywać się pięć, ale małych objętościowo posiłków. Powinny być spożywane w przerwach 3-4 godz. Dzięki temu regulujemy nasz metabolizm i przyśpieszamy przemianę materii. Co do objętości i wagi tych produktów jest to kwestia bardzo indywidualna, zależy od masy ciała, zapotrzebowania energetycznego, tego ile kalorii powinno sie spożywać. Dla jednej osoby porcja będzie 2 kromki chleba, ale już dla mężczyzny pracującego fizycznie porcja to będzie 4 -5 kromek. Proszę skupić się raczej na tym, aby w każdym posiłku były zachowane te proporcję, a wielkość porcji dostosować tak, aby czuć się sytym, ale nie przejedzonym - wtedy nadmiar kalorii nie będzie odkładał się w postaci tkanki tłuszczowej.

Dietetyk z pasją. Prowadzi gabinet dietetyczny w Krakowie.
0

Witam, niezupełnie tak jest, ze każdy ze składników to 1/3 posiłku, bo przede wszystkim trzymamy się ogólnych zaleceń, z których wynika, ze węglowodany powinny dostarczać ok 50-55% energii, białka 15-20% energii, tłuszcze pozostałą część energii, a wielkość porcji zależy od kaloryczności ustalanej indywidualnie.
Zapraszam na www.dietoterapia.waw.pl. Serdecznie pozdrawiam

Dietetyk, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy