Na pewno warto zacząć od rozmowy z nauczycielką i wyjaśnienia przyczyn niektórych zachowań synka. Wspólne wypracowanie metod współpracy z maluchem i wspierania jego rozwoju w grupie dzieci może przynieść lepszy efekt. Z wychowawcą i dyrekcją może Pani także porozmawiać o możliwościach przeniesienia synka do przedszkola integracyjnego. Warto także porozmawiać z lekarzem/psychologiem, który diagnozował malucha (i zna go), jaka edukacja najbardziej będzie służyć rozwojowi synka. Chodzi bowiem nie tylko o to, jak syn będzie odbierany w przedszkolu, ale także jak będzie się w nim czuł (np. odrzucony czy nierozumiany przez inne dzieci i dorosłych). Dlatego tak ważne jest, aby wszyscy mieli warunki i możliwości do współpracy i edukacji przedszkolnej bardziej wymagającego malca.
Nie ma jednego, uniwersalnego wzorca określającego ściśle przebieg zespołu Aspergera. Każda osoba z takim rozpoznaniem reaguje indywidualnie, a dynamika objawów może się zmieniać w czasie. Jedne objawy mogą się nasilać, inne znikać, mogą też dojść nowe.
Elżbieta Grabarczyk
http://ppp-salamandra.blogspot.com/
Witam!
Jeśli syn ma zdiagnozowane zaburzenie ze spektrum autyzmu ( Zespół Aspergera), to z pewnością posiada Pani odpowiednie orzeczenie wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Takie orzeczenie powinna Pani dostarczyć do przedszkola. Na podstawie tego orzeczenia, przedszkole do którego chodzi syn, musi dostosować formy i metody pracy do możliwości i potrzeb Pani dziecka. Innymi słowy wszystkie osoby, które pracują z dzieckiem, muszą to robić według odpowiedniego programu. Taki program pracownicy przedszkola muszą napisać, przedstawić Pani do zaakceptowania i realizować w codziennej pracy z dzieckiem.
To oczywiście nie oznacza, że syn nie będzie podlegał systemowi wychowawczemu panującemu w przedszkolu i w jego grupie. Ale system nagród i kar musi być dostosowany do jego możliwości emocjonalnych, społecznych i poznawczych.
Tak samo powinny być dostosowane metody nauczania i egzekwowania wiedzy.
Na podstawie orzeczenia dziecku należą się różne formy rehabilitacji ( tzw. rewalidacja). składają się na nie zajęcia dodatkowe w postaci w różnej, zawartej w orzeczeniu formie.
Dziecko z ZA rozwija się i zmienia. Niektóre zachowania pozostawia za sobą. Ale ZA to całościowe zaburzenie rozwojowe, dlatego dziecko wymaga odpowiednich dostosowań.
Proszę się upominać w przedszkolu o odpowiednie formy i metody pracy z dzieckiem, w zakresie nauczania i wychowywania.
Powinna Pani ściśle współpracować z przedszkolem, wychowawcą. Musi być Pani wsparciem dla wychowawcy. Razem należy wypracować strategię postępowania z synem, która będzie najlepsza dla jego dalszego rozwoju.
Pozdrawiam, J.Pluta
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Zachowanie autoagresywne u dziecka z Zespołem Aspergera – odpowiada Lek. Katarzyna Błachut-Cholewa
- Zachowanie nauczyciela do dziecka z Zespołem Aspergera – odpowiada Dr n. med. Maria Magdalena Wysocka-Bąkowska
- Indywidualne nauczanie dla dziecka – odpowiada Mgr Barbara Szalacha
- Unikanie kontaktu z grupą przez 4-latka a możliwość zespołu Aspergera – odpowiada Mgr Joanna Gałczyńska-Adamiak
- Jaka szkoła dla dziecka z zespołem Aspergera? – odpowiada Mgr Marta Belka-Szmit
- Dziecko autystyczne - czy może chodzić do przedszkola? – odpowiada Mgr Arleta Balcerek
- Jak radzić sobie z zachowaniem 6-latka? – odpowiada Lek. Tomasz Budlewski
- Co robić z takim zachowaniem przedszkolaka? – odpowiada Mgr Anna Szyda
- Na czym polega kształcenie specjalne dzieci z autyzmem? – odpowiada Dr Izabela Dębicka
- W oczekiwaniu na diagnozę – odpowiada Mgr Kamila Drozd
artykuły
Mały diabetyk coraz lepiej radzi sobie w szkole. Nie zawsze jest bezproblemowo
Brak asystenta, strach przed nieznanym, niechęć ze
Niepełnosprawność sprzężona - rodzaje, terapia, orzeczenie
Niepełnosprawność sprzężona to współistniejące, zł
Pedagog szkolny - kwalifikacje, zadania, dokumentacja
Pedagog szkolny jest osobą, działania której skupi