Jak długo musiałabym stosować ten lek na psychozę?

Obecnie nie odczuwam radości, zadowolenia z czegokolwiek - jest to chyba anhedonia. Niczego nie przeżywam - nie czuję głębszych emocji. Odczuwam także zmęczenie - czuję się zmęczona nawet nic nie robiąc. W 2019 r. w lipcu wystąpiła u mnie chyba psychoza - u mnie bez objawów wytwórczych. Stosuję na psychozę lek Xeplion - obecnie 75 mg od listopada 2019 r. - wcześniej wyższe dawki. Proszę powiedzieć, przy opisanym przeze mnie stanie zdrowia powyżej - jak długo jeszcze musiałabym stosować Xeplion? Kobieta, 34 lata
KOBIETA, 35 LAT 9 miesięcy temu

Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?

Depresja bardzo utrudnia funkcjonowanie osoby w środowisku zawodowym, społecznym i prywatnym. Trzeba wiedzieć, kiedy jest moment na zgłoszenie się do specjalisty. O tym opowiada lekarz Zofia Antosik.

Redakcja abcZdrowie
82 poziom zaufania

Witam Panią!

Dziękuję, że zechciała Pani do nas napisać i podzielić się swoimi trudnościami. Domyślam się, że stan, w którym się Pani znajduje, musi być dla Pani bardzo trudny.

Przykre objawy, o których Pani wspomina – niezdolność odczuwania przyjemności i radości, spłycenie emocjonalne („wyprucie z emocji”, pustka uczuciowa, obojętność) oraz przewlekłe nieuzasadnione zmęczenie – można określić terminem „anhedonia”. Jest to stan charakterystyczny dla depresji, ale może wystąpić także m.in. w przebiegu zaburzeń psychotycznych i schizofrenii - jako tzw. „objawy negatywne”.

Jak Pani pisze, w 2019 roku wystąpiła u Pani „chyba psychoza”, z powodu której przepisany został lek przeciwpsychotyczny. Niestety, na podstawie jedynie krótkie opisu, nie jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi na pytanie o to, jak długo powinna Pani przyjmować zalecony lek. Jedynie lekarz, który Panią zdiagnozował i który nadal wystawia recepty, może zadecydować o modyfikacji leczenia. Psychiatra podejmuje taką decyzję w oparciu o znajomość historii Pani choroby oraz rozmowę z Panią i obserwację. Istotna jest także przyczyna wystąpienia epizodu psychozy oraz jej typ. „Zaocznie”, czyli przez Internet, nie jesteśmy w stanie ocenić Pani aktualnego stanu, a więc skuteczności terapii.

Nawet, jeśli teraz czuje się Pani lepiej, a objawy psychozy minęły, prawdopodobnie nadal konieczne jest tzw. leczenie podtrzymujące, zapobiegające nawrotowi choroby. W takich sytuacjach zawsze należy rozważyć „za” i „przeciw”, czyli potencjalne skutki uboczne leczenia a ryzyko nawrotu.

O wszystkich kwestiach dotyczących leczenia powinna Pani porozmawiać przede wszystkim ze swoim lekarzem prowadzącym, a jeśli ma Pani wątpliwości co do diagnozy i przebiegu leczenia, to zawsze warto skonsultować się z innym specjalistą.

Proszę być dobrej myśli – leczenie epizodów psychotycznych jest obecnie bardzo skuteczne i pozwala uzyskać znaczną poprawę lub nawet całkowite wyleczenie.

Więcej informacji na ten temat znajdzie Pani w poniższych artykułach:

https://portal.abczdrowie.pl/anhedonia-przyczyny-objawy-leczenie

https://portal.abczdrowie.pl/zaburzenia-psychotyczne

Pozdrawiam serdecznie i życzę Pani, aby jak najszybciej poczuła się Pani lepiej.

Przypominamy, że udzielane informacje stanowią jedynie informację poglądową. W celu uzyskania diagnozy oraz zaplanowania leczenia, prosimy o zasięgnięcie osobistej porady lekarskiej.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty