Lęk przed egzaminem

Nazywam się Weronika, mam 22 lata. Mam dość dziwny problem, tzn. nie mogę poradzić sobie z lękiem przed egzaminem, do tego stopnia, że pojawiają się dziwne bóle w okolicy brzucha, bóle głowy, kołatanie serca, bezsenność itp. Przed ostatnim egzaminem bóle te były tak silne, że nie poszłam na egzamin - po całym dniu leżenia w łóżku same ustąpiły - poszłam do lekarza pierwszego kontaktu, który to zignorował. Teraz mam mieć drugi termin ww. egzaminu, wzięłam specjalnie urlop w pracy, by się przygotować, jednak znowu pojawiły się te bóle, a nawet wymioty i biegunka.

Nie wiem, co mam z tym zrobić - czy to zbieg okoliczności, czy może jakieś stany lękowe ? Zastanawiam się, czy udać się do psychiatry czy psychologa? Wcześniej zdarzały mi się przed egzaminami podobne sytuacje, np. przed egzaminem na prawo jazdy - nie mogłam sobie z tym poradzić i w konsekwencji z niego zrezygnowałam :( Proszę o poradę w tej sprawie. Dziękuję bardzo.

KOBIETA, 22 LAT ponad rok temu

Rozpoznanie nerwicy

Paulina Witek Psycholog, Warszawa
74 poziom zaufania

Pani Weroniko,

Przykro mi, że lekarz pierwszego kontaktu zignorował tak istotny i trudny dla Pani problem. Lęk i objawy z nim związane mają podłoże nerwicowe, i w takiej formie pojawiają się u wielu osób. Egzamin jest wyjątkowym doświadczeniem, ponieważ pragnienie, aby "mieć to z głowy" łączy się z presją społeczną (co inni powiedzą, jak nie zdam), z oceną, z udowodnieniem sobie własnych możliwości, przymusem zdobycia zaliczenia, ważnego dokumentu itd. Dodatkowym wzmocnieniem lęku może być w Pani przypadku zrezygnowanie ze zdawania egzaminu na prawo jazdy. Taka utrwalona reakcja generalizuje się wówczas na wszystkie inne sytuacje związane z oceną.

Biegunki, bóle brzucha i inne somatyczne objawy lęku leczy się na kilka sposobów (i tu chciałabym Panią uspokoić, że ma Pani wpływ na tę sytuację). Po pierwsze lekarz może przepisać Pani leki rozkurczowe oraz na unormowanie ruchów perystaltycznych (stosowane przez dłuższy okres pomogą zapobiec biegunkom, silnym bólom brzucha itp). Po drugie lekarz psychiatra może wspomóc Panią, aby zmniejszyć lęk i napięcie. Po trzecie psycholog może pomóc Pani wyciszyć reagowanie tak silnym lękiem, a wzmocnić zdrowe i motywujące reagowanie w sytuacji stresu.

Aby zmniejszyć lęk, może Pani wypisać wszystkie możliwe czynności, które może Pani wykonać, aby zmniejszyć stres. Innymi słowy, proszę odpowiedzieć sobie na pytanie: Co mogę z tym zrobić? Pod uwagę należy przy tym wziąć wszystko, co może pomóc. Napięcie zwiększa się, kiedy ma Pani wrażenie, że nie ma Pani żadnej kontroli nad sytuacją.

Powinna się Pani zgłosić do lekarza psychiatry i psychologa. Jeżeli poczuje się Pani niezrozumiana czy zlekceważona, proszę szukać odpowiedniego specjalisty do skutku i nie zniechęcać się. Pani problem należy rozpatrzyć z punktu widzenia zarówno SOMA, jak i PSYCHE, a wówczas na pewno uda się złagodzić dolegliwości. Życzę zdrowia i serdecznie pozdrawiam!

Mgr psychologii klinicznej, psychoterapeuta.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty