Nocne budzenie się - jak się tego pozbyć?

Witam! Od dłuższego czasu, jak sięgam pamięcią około 3 lat, zaczęły się nocne budzenia. Pierwsze takie sytuacje, kiedy około 4 nad ranem budziłam się z uczuciem lęku, zauważyłam po śmierci bliskiej mi osoby. Wtedy jednak uważałam to za normalny objaw związany z żalem i smutkiem, jaki we mnie tkwił. Od tamtej pory minęło 3 lata i nie ma zmiany. Budzę się najczęściej w granicach godziny 3, często bardzo ożywiona, zasypiam potem po ponad godzinnym przewracaniu się z boku na bok. Dodam, że w ciągu dnia jestem bardzo aktywna, wracam do domu dość zmęczona, zasypiam szybko, jednak przez tę nocną przerwę rano ciężko mi dojść do siebie. Obawiam się, że są to objawy depresyjne, które należałoby leczyć. Jednak nie miewam stanów przygnębienia, apatii itp., wręcz odwrotnie - jestem bardzo optymistycznie nastawiona do otoczenia. Proszę o informacje, jak się tego pozbyć. Mam 34 lata. Pozdrawiam, Ania

KOBIETA, 34 LAT ponad rok temu

Kilka prawd na temat bezsenności

Pani Aniu!

Mając do dyspozycji tak mało informacji, mogę jedynie podjąć próbę sformułowania hipotez na temat Pani problemów.

Bezsenność, która występuje jako objaw izolowany, prawdopodobnie nie uprawnia do rozpoznawania depresji. Mogło natomiast się zdarzyć, że 3 lata temu była Pani w reakcji depresyjnej, której towarzyszyło przedwczesne budzenie się - jako jeden z objawów depresji. Obecnie czuje się Pani dobrze, stąd można przypuszczać, że wybudzanie się o stałej porze pozostało na drodze warunkowej, nawykowej. Nie wiem, ile godzin łącznie przesypia Pani w ciągu doby, o której godzinie zasypia, jakie ma Pani nawyki związane ze snem. Może Pani zastosować tzw. zasady higieny snu - w internecie można łatwo znaleźć informacje na ten temat.

W przypadku, gdyby zastosowanie się do tych zaleceń było nieskuteczne, można rozważyć włączenie farmakoterapii. Psychiatra może zapisać Pani krótkodziałający lek nasenny, do stosowania przez 2-3 tygodnie, aby przełamać mechanizm błędnego koła związany z wybudzaniem się. Można również zastosować jeden z kilku leków przeciwdepresyjnych, które zażywane w godzinach wieczornych, ułatwiają zasypianie, pogłębiają sen i zmniejszają liczbę wybudzeń.

Polecam też Pani konsultację w Poradni Zaburzeń Snu, aby wykluczyć inne przyczyny bezsenności.

Pozdrawiam

Psychiatra, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy